En stor overraskelse: Honda Civic 1,0 Elegance

Dette er nye Honda Civic 1,0
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

For meg ble dette årets største positive overraskelse hittil. Nye Honda Civic har tatt lange steg fra forgjengeren, og har blitt en utfordrer som virkelig flekker tenner i C-segmentet! Det er mye imponerer med denne bilen, og aller mest imponerer kjøregleden – og prisen.

Jeg innrømmer gjerne at jeg gikk til møtet med den nye Civic 1,0 Elegance med noe skepsis: 3-sylindret motor på 1,0 liter og manuell girkasse – riktig nok 6-trinns – men likevel? Selv om det allerede har kommet flere meget fine 3-sylindrete motorer i dette segmentet, er det rart med det. For en gammel fossil-fan ligger det litt i ryggmargen at det bør være minst ett hull til i motorblokken!

Fordommene ble gjort kraftig til skamme. Motoren imponerte fra første ”stavtak”, og de 129 hestene var så desidert til stede – hele tiden. God akselerasjon fra stillstand er en ting, men viktigere er det at bilen var svært livlig ved akselerasjon gjennom girene; når du trenger det mest.

Trekkraft som er såpass bra som 200 Nm for den lille turbomotoren, sikrer godt drag ved forbikjøring. Toppfart på 203 km/t lar seg også høre for en bil i denne klassen.

Prøvebilen hadde altså 6-trinns manuell girkasse, med en presisjon og funksjonalitet som gjorde at jeg aldri rakk å savne automatgir (som jeg helst foretrekker). CVT-automat er for øvrig tilgjengelig for bilen, mot et pristillegg på 10 000 kroner.

Ved blandet kjøring mener Honda at denne motoren skal klare seg med 0,51 l/mil. Det klarte ikke jeg å oppnå, men det kan ha noe å gjøre med at bilen er så morsom å kjøre at prioriteten blir liggende på kjøreglede og trivsel bak rattet, mer enn på drivstoffsparing.

Uansett havnet mitt forbruk nærmere 0,65.

Kjøreglede er et viktig stikkord med nye Civic. Allerede utenfra sladrer den om bra veiegenskaper, med et lavt og sportslig design. På veien er opplevelsen av å kjøre på skinner sterk, med et knallgodt grep og en presis og rask styring. Når den lille turbomotoren da får fritt leide, blir turen ganske artig!

Honda har også klart å kombinere disse egenskapene med meget bra komfort. Under akselerasjon er det klart at brummingen fra de tre sylindrene blir svært hørbar, men motoren imponerer stort støymessig under all normal kjøring, tyst også i marsjfart over 100 km/t. Fjæring og demping er myk nok til behagelige familieturer, og oppsettet takler også litt friskere skyv der forholdene innbyr til dette.

Førerplassen er prima, og Honda har forlatt det tidligere konseptet med enkelte instrumenter som kunne avleses over rattet, ikke gjennom som nå.

Førersetet er bra, men jeg hadde gjerne sett justerbar vinkel på sitteputen til fordel for bedre lårstøtte. Jeg noterte ellers at sikten er bedre enn fryktet når man sitter såpass lavt.

Honda Civic har ytre mål på linje med de andre i C-segmentet – lengden er 4518 mm, bredden 1799 mm og høyden 1434 mm. Akselavstanden er lang, bra for innvendig plass og veiegenskaper. Bagasjerommet sluker 478 liter, noe som er blant de største i klassen, og det er i tillegg 64 liter ekstra under dørken.

Egenvekten på prøvebilen var 1275 kilo, så Honda har vært flinke med vekt.

I Elegance-versjon er Honda Civic godt utstyrt. Bilen har bl.a. GPS med god skjermstørrelse som en del av Honda Connect infotainmentsystem. Til dette hører bl.a. Apple CarPlay og Android Auto, internet radio og Aha app-integrering.  Jeg nevner dertil et utmerket ryggekamera, bakkestartassistent, ISOFIX-fester, kollisjonsvarsling og nødbremssystem, aktiv filkontroll, adaptiv cruise kontroll, trafikkskiltgjenkjenning, økonomimodus, girskiftindikator, fartstilpasset servostyring og elektronisk parkeringsbrems med automatisk ”brake hold”. Regnsensor og lysautomatikk hører også med, foruten parkeringssensorer både foran og bak.

Denne pakken har en startpris på 300 000 kroner, hvilket er svært gunstig. Selv med leveringsomkostninger og trinnløs automat (CVT) blir ikke prisen mer enn 320 000, og dette betyr konkurransekraft.

Noe må man selvsagt også savne. For min del kunne jeg veldig gjerne ha tenkt meg delskinn setetrekk, og nøkkelfri låser og tenning. Men det var dette med prisen igjen, selvsagt…

Kjøpere kan kun velge mellom to bensinmotorer – 129 eller 182 hk. Selv med den store motoren er prisene overraskende bra, men uansett er det et minus at det ikke finnes noe alternativt drivlinjetilbud.Dette er nye Honda Civic 1,0

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com