For Mercedes-entusiastene er det ingen ting som slår Mercedes-AMG-modellene. Dette viste seg tydelig i løpet av vinteren og våren. Rundt 200.000 hadde besøkt jubileumsutstillingen «50 years of AMG» i Mercedes-museet da dørene ble stengt 6. mai.
Utstillingen hadde da vært åpen siden oktober i fjor. Her var det utstilt både løpsbil-verstinger og gatebiler med mer hår på brøstet enn de aller fleste andre. I tillegg var det mange spesialobjekter som for eksempel motorer .
AMG-opplevelse på bane!
Et høydepunkt på avslutningsdagen, var muligheten for å oppleve en ekte AMG på fabrikkens testbane i Untertürkheim, med banekjørere og instruktører som Christian Hohenadel, Maxmilian Goetz og Karl Wendlinger bak rattet. De hører alle tre hjemme i AMG Driving Academy.
Bilene de heldige fikk oppleve i fri utfoldelse var Mercedes-AMG GL 45 4Matic, Mercedes-AMG E63 Estate 4Matic+ T-Model og Mercedes-AMG GT C Roadster, hvor for seg mer enn nok til å levere opplevelser for livet!
Kjøreopplevelsen ble trukket på stedet.
I godt selskap!
I anledning dagen kunne Mercedes-AMG-eiere for øvrig parkere bilen sin foran museet. Her var man i godt selskap med juveler som Mercedes-AMG C63 DTM Performance Car, Mercedes-AMG GT R Transformer «Drift» og A AMG GT C Edition 50.
Det optimale
AMG er i dag egen avdeling av Daimler AG. Selskapet ble stiftet av to herrer med en lidenskap for motorsportog teknologi – Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher. De hadde til felles å se en invitasjon i enhver åpen veistrekning eller kurve, og en bekreftelse i enhver seier i løp. I dag er denne lidenskapen innpodet i DNA’et til hver eneste nye Mercedes-AMG. På samme måte som de tallrike triumfene fra racingbaner verden rundt.
Siden 1967
Akkurat som for”stamfaren” Mercedes-Benz er målet hele tiden “det beste”. Slik har det vært helt siden de to ingeniørene på 1960-tallet arbeidet med å modifisere en Mercedes-Benz 300 SE-racingmotor i utviklingsavdelingen hos Daimler-Benz helt til selskapet nedla alle sine motorsport-aktiviteter.
Aufrecht og Welcher lot seg ikke stoppe av dette. I 1967 stiftet de “Aufrecht Melcher Grossaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Rennmotoren”. Når vi forkorter dette bitte litt, står vi altså igjen med AMG.
Og siden har de ikke sett seg nevneverdig tilbake…
https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/classic/museum/