Med Opel Grandland X får crossover-kunder enda et godt alternativ å vurdere. Den store og voksende klassen for kompakte SUV/crossover-modeller får samtidig en ny og kompetent utfordrer. Bilen har det meste, nennsomt satt sammen til en attraktiv pakke. Grandland X er for øvrig et av de første resultatene av innlemmelsen av Opel i PSA-gruppen.
Bilen er en av Opels hele syv modellanseringer i år. Markedsmessig skal den konkurrere mot velkjente størrelser som for eksempel Toyota RAV4, Mazda CX-5, VW Tiguan og konsern-søsteren Peugeot 3008 når den ruller inn hos forhandlerne om ikke lenge.
Her blir det mye smak og behag – vil du ha fransk raffinement med Peugeots supre i-Cockpit stiller 3008 sterkt. Men er du av dem som foretrekker tysk saklighet, har Grandland X mye å by på. Opel-forhandlerne får uansett et sterkt kort på hånden i kampen om kundene i segmentet.
Bilen følger selvsagt opp Opels styrke på seter (AGR) og det suverene hovedlyset, siste generasjon LED-AFL. Detaljer som varme også i baksetet, handsfree åpning og lukking av bakluken, varme i ratt og oppvarmet frontrute betyr viktige pluss for mange i vinterlandet Norge. Bilen holder godt følge med konkurrentene på konnektivitet, og den byr på et imponerende stort glasstak for dem som gjerne liker sånt.
Automatisk nødbremssystem trer i aksjon over 5 km/t, og gjenkjenner både biler og fotgjengere som en ekstra trygghet om sjåføren skulle bli distrahert.
Med til bildet hører også adaptiv cruise kontroll, oppdagelse og varsling om fører blir trøtt eller sliten, 360 graders kamera og avansert parkeringsassistent. Ute på veien med Opel Grandland X, har du alltid med deg din personlige assistent, i form av Opel OnStar, som nå også kan hjelpe deg med booking av hotellrom eller å finne ledige parkeringsplasser.
Bilen følger ellers selvsagt opp alle krav til sikkerhet – og noen timers prøvekjøring – dels på Autobahn med høye hastigheter, dels på tyske landeveier, avslørte meget bra komfort. Ikke minst opplevde jeg støyisolasjonen som god.
Med en lengde på 4,48 meter, bredde 1,86 og høyde 1,61 ligger det an til bra innvendig plass, og Grandland X har et baksete som tåler sammenligning med konkurrentene. Det gjør også bagasjekapasitet fra 514 til 1652 liter.
I liket med andre nye Opel-modeller de siste årene, har også Grandland X overraskende lav vekt. Avhengig av motor og girkasse er egenvekten fra 1275 til 1366 kg. Tillatt totalvekt er fra 1930 til 2020 kg, og den kan trekke tilhenger med brems med totalvekt fra 1100 til 1400 kg.
Ved lanseringen i Darmstadt sto to motorer til disposisjon – 3-sylindret 1,2 liter bensinturbo med 130 hk, og 1,6 liter diesel med 120 hk. I tillegg til 6-trinns manuell girkasse, kunne man også prøve en super 6-trinns automatgirkasse. Forbrukstall for motorene antydet rundt 0,55 l/mil ved blandet kjøring med bensinmotor, 0,45 l/mil tilsvarende for dieselen.
Noen vil nok rynke på nesa over slike motoreffekter på en såpass stor bil. Men Grandland X er som nevnt mer lettbygd enn ventet, så begge motorer holder mål.
Min favoritt blir likevel den lille turbo-bensineren med 130 hk, som gjorde bilen atskillig morsommere å kjøre enn dieselen, til tross for sistnevntes høyere dreiemoment. Ifølge Opel leveres halvparten av alle C-segment SUV-modeller i Europa med motor opptil 130 hk, så da er det vel bra i takt med markedet. Og skulle du likevel rynke på nesa fortsatt, så lurer en 180 hk motor like om hjørnet – og en ny 8–trinns automatkasse.
Som det vel har fremgått, har ikke Opel Grandland X firehjulsdrift. Til gjengjeld kan ekstra fremkommelighet sikres gjennom Grip Control, som sørger for å fordele kreftene mellom forhjulene, og tillate hjulspinn om det er nødvendig, samtidig som den styrer automatgirkassen og gassresponsen for å sørge for at man kommer seg helt frem til hytteveggen.
Opel Grandland X mangler altså firehjulsdrift – den mangler også et eller flere drivlinjealternativer. Svært mange kjøper sin SUV/crossover med drift kun på forhjul, så det er nok et større savn at det ikke kommer noe alternativ med hybrid eller ladbar hybrid fra starten av. Slike versjoner tar en stadig økende del av nybilmarkedet.
Prisene er identiske for bensin og diesel, og starter på 328 900 for utstyrsnivå Innovation med manuell girkasse, og 348 900 med automat. Vil man ha Premium – slik de fleste norske kjøpere ganske sikkert vil – er de tilsvarende summene 354 900 eller 374 900. Ingen av delene er mye å utsette på, når man ser hva man får for pengene.