Hvert år skjer det minst 15 000 tilfeller av fylling av feil drivstoff i Norge. Dette kan bli veldig dyrt – og vil uansett ha en kostnad på rundt 7000 – 8000 kroner til tømming og rens av tank og drivstoffsystem på verksted. Da er forutsetningen at du ikke har startet motoren eller begynt å kjøre etter feilfyllingen.
Skader oppstår da fort, og det er ikke uvanlig at reparasjoner kan komme opp i flere titusener dersom bilen er kjørt et stykke med feil drivstoff.
Fort gjort
Å fylle feil kan fort skje for noen og enhver. Spesielt lett er det om du prøver å fylle bensin på en dieselbil som ikke har sikret tanklokk. Her går den tynne bensinpistolen lett ned i påfyllingsrøret.
Verre er det å få diesel ned i det lille hullet til en bensintank, men det er dessverre mange eksempler på bilister som har stått og lirket i opptil en halvtime – og klaget over ”hvor vanskelig det er å fylle diesel på denne bilen”!
Ikke så rart at det går trått da, men rarere at man ikke får mistanke om at noe er galt lenge før halvtimen er passert!
Trøsten får være at risikoen for alvorlige skader er langt mindre om du fyller diesel på en bensinbil enn det motsatte.
Bensin på dieselbil er verst
Har du fylt bensin på en dieselbil, må du under ingen omstendigheter starte motoren, ikke en gang for å flytte bilen bort fra pumpene, understreker NAF.
I dagens dieselbiler er det høytrykkspumper og dyser med finmekanikk som er svært avhengige av smøring. Høytrykkspumpene har opp til 2000 bar trykk.
Bensinen tørrer ut mens diesel har de smørende egenskapene mekanikken trenger. Det tar ikke lange stunden før bensinen har tørret ut bevegelige deler i pumpe og dyser.
I tillegg kan uforbrent bensin komme inn i katalysatoren og overopphete denne. I beste fall må katalysatoren skiftes. I verste fall kan den begynne å brenne av overoppheting.
Hva hvis bilen er kjørt?
Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, er det bare å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis.
Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn motoren, men den går fortsatt på diesel. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper.
Hvis bilen har begynt å fuske KAN det bety ganske omfattende reparasjoner. Det blir i alle fall et betydelig verkstedbesøk for å sjekke at ingenting er ødelagt.
NAF melder å ha hørt om reparasjoner på rundt 70.000 kroner etter feilfylling.
En del bilmerker kommer nå med tanklokk som hindrer feilfylling. Slike lokk kan også kjøpes løst som en ekstra sikkerhet.
En annen, og enda enklere, utvei er å lese hva som står inne i tanklokket før du fyller…