Det skulle bare mangle at ikke Volkswagen skulle klare å ta frem en fin storbil også. Gjennom mange tiår har vi blitt vant til å forbinde merket med folkelige biler, små og mellomstore, til folkelige priser. Med noen få unntak som for eksempel Touareg og Phaeton.
Og så Passat CC, da, som ble forløperen til den svært vellykte nykommeren Arteon. Trolig var det et sjakktrekk for fabrikken å gi sin store sedan/coupë et eget modellnavn i stedet for å være enda en Passat-versjon.
Alt ser jo ut til å lykkes for Volkswagen for tiden, både for fabrikk, importør og forhandlere. I fjor, for eksempel, kort tid etter dieselskandalen, leverte fabrikken over 10,74 millioner biler på verdensbasis – all time high!
Markedet pepres nærmest kontinuerlig med nye, fine modeller – og der det forrige forsøket på storbil ikke tok særlig av, tror jeg sjansene for hyggelige salgstall er helt annerledes for Arteon.
Designmessig treffer nyheten et markedssegment som ser ut til å ha medvind for tiden – store firedørs coupéer med mye krefter og masse utstyr.
VW Arteon er nemlig en stor bil, nærmere 4,90 m lang og 1,87 m bred. Høyden er 1,45 m, og akselavstanden nesten 2,84 m. Noen hyttebil er det ikke, bakkeklaringen er beskjedne 13,8 cm. Linjeføringen kjenner vi godt igjen fra Passat CC, som også var et smykke å se på.
Arteon gjør likevel mye mer av seg, og byr blant annet på et interiør som er synlig løftet fra CC. Coupé-designet til tross er bagasjeplassen stor – 563 liter, noe som til orientering kan økes til 1557 liter ved å legge ned baksetet.
Også bakseteplassen tåler sammenligning i klassen. Det er bredde nok for tre, og for to personer bak blir komforten meget høy.
Bilen jeg prøvekjørte hadde en 2,0 liter TSI bensinmotor med 280 hk, og et maks dreiemoment på 350 Nm som er konstant fra 1700 til 5600 omdreininger.
Ganske ideelt, og det resulterer i friske ytelser: 0-100 km/t på 5,6 sekunder og toppfart 250 km/t.
Drivverket står selvsagt i stil: 7-trinns DSG automatgir og 4Motion firehjulsdrift!
Ifølge fabrikken bør bilen klare seg med 0,73 l/mil ved blandet kjøring. Som vanlig havnet mine erfaringstall en del høyere. I praktisk bruk noterte jeg nærmere 0,9 l/mil.
Responsen var det ikke mye å utsette på. Når pedalen tråkkes ned her, skjer det ting!
Med kjøreegenskaper bilen kan demonstrere med stolthet, og med høyt komfortnivå, er dette en idealbil for de lange uanstrengte bilturene – for eksempel på kontinentet, der man kan hygge seg atskillig mer med bilens glimrende egenskaper i høyere hastigheter. Som det heter: Ikke prøv dette hjemme (les: i Norge)!
Prøvebilen hadde bl.a. ekstra støyisolerende sideruter, noe som er et ekstra komfort-pluss.
Førerplassen står absolutt i stil til bilen for øvrig – meget bra, og optimalt lagt til rette for full kontroll i alle situasjoner.
Førerassistansesystemer mangler selvfølgelig ikke, snarere tvert i mot. Arteon har for eksempel Front assist med City nødbrems, XDS differensialbrems, tretthetsvarsling, stabilitetssystem med antiskrens og tilhengerstabilisator, elektronisk differensialbrems, Autohold med bakkestartassistent, adaptiv cruise kontroll, fotgjengergjenkjenning og aktivt panser, LED hovedlys, filskiftholder og DCC adaptivt understell (Sport/Comfort/Normal).
Fra en laaaang og innholdsrik utstyrsliste nevner jeg bl.a. regnsensor, oppvarmede lyktespylere og oppvarmede vindusspylerdyser, parkeringssensorer foran og bak, heldigital instrumentering med 12,3 tommers display, nøkkelfri start, uttrekkbar lårstøtte på forseter, navigasjon, Car-Net AppConnect med speiling av smarttelefon (Android og iOS) osv. osv…
Prøvebilen hadde R-Line styling, med blant annet lekkert broderte emblemer på seteryggene og en rekke andre detaljer som løfter utseendet ytterligere.
Til tross for mye standard utstyr, hadde bilen også ekstra utstyr for drøyt 150 000 kroner. Noen viktige punkter her, er skinninteriør med 14-veis el.justerbart førersete med minne og massasje, dynamisk lysassistent, panorama soltak, Area View med ryggekamera, fjernbetjent parkeringsvarmer og innfellbart tilhengerfeste for henger på opptil 2200 kg (med brems).
Som med alt annet som frister, begrenser nok prisen mulighetene litt for mange av oss. VW Arteon R-Line 2,0 TSI 280 hk DSG 4Motion starter på 630 000 kroner, og med beskrevet tilleggsutstyr står det 786 400 kroner på prislappen til prøvebilen…
Alle fotos: Volkswagen Media.