På slutten av fjoråret kjørte jeg en periode med en interessant bil – hybridutgaven av Hyundai Ioniq. Den tilbyr selvsagt ikke nullutslipp, men mye annet taler for bilen: Den ser bra ut, er rommelig og har god kjørekomfort, den er sparsom med bensinen – og den gir mye bil for pengene.
Min prøvekjøring foregikk til dels på vinterføre, til dels på tunge høstvåte veier, og slik det var nøyde bilen seg over en periode på ca. 8000 kilometer seg med et gjennomsnittsforbruk på pene 0,44 liter pr. mil. Det bør tilføyes at storparten av kjørelengden var utpreget småkjøring.
Snill på forbruk
Det er mange meninger omkring valg av alternative drivlinjer. Det som er sikkert, er at de rene elbilene vil selge knallbra de nærmeste årene, og at plug-in hybrid for tiden er et vinnerkonsept.
Jeg synes rene hybridmodeller her kommer litt urettferdig i skyggen. Ioniq Hybrid leverer stabilt lavt forbruk, anslagsvis 0,2 – 0,3 liter pr mil mindre enn tilsvarende bil med ren bensinmotor med sammenlignbar kjøring.
Plug-in krever god lade-disiplin
Har du stort sett bare korte kjørelengder, kjører du likevel atskillig billigere enn dette med en plug-in hybrid. Forutsetningen er at du har god lade-disiplin. «Glemmer» du lading, eller drar på langtur, fyker forbruket på plug-in bilen kraftig til værs – ofte godt over den rene hybriden.
Verken hybrid eller plug-in hybrid har rekkeviddeutfordringer.
Elbilen går billigere, det er det ikke tvil om, men også her gjelder kravet til jevnlig lading.
Mellomstor
Hyundai Ioniq er størrelsesmessig et sted mellom C- og D-segment. Bilen er 4,47 m lang og 1,82 m bred og har 2,70 m akselavstand. I hybrid utgave veier den 1361 kg, og den kan trekke tilhenger med brems på 750 kg. Ikke veldig mye, men bedre enn slett ingen ting.
Bagasjerommet tar 443 liter, godkjent for bilen.
Lett å like
Designmessig er Ioniq lett å like. Både utvendig og inne i kupéen er det valgt linjer og løsninger som faller godt i øyet, og det hele er så smaksnøytralt at det bør kunne treffe de fleste bilkjøpere hjemme.
Skal vi være litt kritiske, må det være at det fallende taket bakover gir noe redusert hodehøyde i baksetet, spesielt sammen med soltak.
Hyundai Ioniq Hybrid har en effekt på 141 hk, og såpass bra dreiemoment som 265 Nm.
Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på 10,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 185 km/t. Begge deler må sies å være greit «innafor» for en moderne mellomklassebil.
Girkassen er Hyundais nydelige 6-trinns DCT dobbeltclutch automatikk.
Svært velutstyrt
Ioniq Hybrid er svært godt utstyrt, på linje med andre biler fra Hyundai. Bilen har bl.a. ventilasjon i tillegg til varme i forsetene, oppvarmet ratt, lysautomatikk, elektronisk parkeringsbrems, autobrems med fotgjengergjenkjenning, ryggekamera, aktiv filskiftassistent, adaptiv cruise kontroll med køkjøringsassistent, tre kjøremodus, 8 tommer skjerm med TomTom navigasjon, Android auto og Apple carplay, og regnsensor.
I tillegg kan man kjøpe teknikkpakke til 20 000 kroner, med blant annet trådløs lading for mobiltelefon, utvidet sikkerhetspakke med blindsonevarsling og ryggeradar.
Legger man til denne pakken, pluss ventilerte skinnseter og soltak, ender bilen med en pris på litt under 315 000 kroner, absolutt konkurransedyktig.
Sterke garantier
Det smarte med Ioniq, er at bilen kommer i tre alternative ”grønne” varianter. Hybrid-utgaven har selskap av en ren elbil og en ladbar hybrid (plug-in).
Etterspørselen er upåklagelig for tiden, spesielt når det gjelder plug-in og elbil. Sterke garantier bidrar: Hyundai gir 5 års garanti på bilene sine med ubegrenset kjørelengde, foruten 8 år eller 200 000 kilometer garanti på høyspent-batteriet.