Kias eventyrlige Europa-reise

Martins 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

– Kias genistrek var å hente Peter Schreyer som designansvarlig, fastslår Arthur Martins, Vice President Marketing i Kia Motors Europe.

De siste ni årene har Kia vært det raskest voksende bilmerket i Europa! Senest i fjor økte salget med 8,5 prosent, i et marked som økte 3,3 prosent. Med 472 125 biler solgt i Europa, klatret Kia til en markedsandel på 3 prosent.

Hvorfor?

Hva i all verden er det koreanerne gjør bedre og riktigere enn alle andre?

Svaret er like kort som det er enkelt: vendepunktet kom med ansettelsen av Peter Schreyer som designansvarlig i en ny og europeisert strategi, fastslår Arthur Martins, Vice President Marketing i Kia Motors Europe, da jeg møter ham i Kias europeiske hovedkontor i Frankfurt.

Merke med potensial

Martins kom til Kia fra VAG for fire år siden, og har vært sentral i utviklingen av den nye Kia Ceed, som ruller inn på markedet om kort tid. Han er nok et eksempel på Kias evne til å håndplukke dyktige ledere hos europeiske konkurrenter.

– Det har ikke vært et kjedelig sekund, i en veldig fleksibel og endringsvillig organisasjon som har evne til å snu raskt. Det er et privilegium å få jobbe med et merke med slikt potensial – og i en slik utviklingstakt, sier han.

Gikk for nr. 1 – og fikk ham

Nå er det 2020/21-modellene det jobbes for fullt med.

– Kia Motors forsto at kvalitetsfølelse er nødvendig for å fange interesse hos publikum. Dermed var det også gitt at man måtte få en strategisk riktig tilnærming til design – og man besluttet å ha et ensartet designspråk over hele verden.

Å hente Peter Schreyer var en genistrek, og en strategisk kraftig understrekning av hvor vi vil – og hvordan vi skal komme dit.

Han er den mannen VAG-sjefen sist ville miste. Men Kia Motors gikk for nr. 1, og fikk ham på plass for rundt 10 år siden.

2018-mål: Å passere 500 000 nye Kia i Europa

– Både å designe, utvikle og bygge bilene i Europa i en slik skala som Kia gjør, var unikt for et ikke-europeisk merke, men samtidig smart.

Det europeiske bilmarkedet er veldig modent og konservativt. Det er samtidig et veldig tøft marked, og Kia-ledelsen tenkte slik: Kan vi forstå og lykkes i Europa, kan vi lykkes overalt. Europeiske bilkjøpere er jo veldig merkebevisste.

– Fasit i dag er hyggelig?

– Ni år med sammenhengende – og størst – vekst, bekrefter jo at vi har lyktes både med design og kvalitetsfølelse.

Fra 2016 til 2017 økte vår markedsandel i Europa fra 2,8 til 3,0 prosent – og vi solgte nærmere 475 000 biler utenom Russland. For inneværende år er salgsmålet å passere 500 000 biler, stadig utenom Russland, sier Arthur Martins videre.

Norge en pådriver

Planen videre er fortsatt jevn vekst også i årene etter 2018.

– 2020 vil bli et tidsskifte på grunn av CO2-kravene?

– Alle er spente på hva som vil skje med de nye CO2-målene etter 2020. For vår del har vi allerede mange alternative drivlinjer på plass, og enda mange flere kommer år for år fremover.

– Norge har vært en stadig mer synlig pådriver for 0-utslipp?

– Ja, Norge er spesielt, og har uten tvil gått foran med et godt eksempel for mange. Dette gjelder mer og mer også Nederland.

Hva skjer med byene?

– Et veldig spennende poeng for fremtiden er hva som skjer med byene.

De store byene har i dag nesten like stor makt som nasjonalstater, og da eksempelvis Madrid en periode i fjor innførte forbud mot fossilbiler, satte dette øyeblikkelig fart på overgangen til alternative drivlinjer.

Slike må derfor industrien nå ha tilgjengelig for å være med på dansen videre, og i Kia og Hyundai er vi foreløpig alene om å ha alle alternativer tilgjengelig i salg allerede.

En av våre sterkeste sider er dessuten at vi er raske til å snu oss, og få nye alternativer kjapt ut på markedet. Dette er uhyre viktig i dag, da ingen faktisk vet hva som vil skje i fortsettelsen, sier Martins.

Forventninger til ny Ceed

Nå forventer Kia å øke sin markedsandel i det viktige C-segmentet med helt nye Ceed. Ja, navnet er endret. cee’d er blitt til det enklere Ceed.

– Ceed er en sterk merkevare allerede, og blir en svært viktig modell for oss i det harde C-segmentet.

Modellen selges i Europa, Russland, Midt-Østen og Australia, og er et godt eksempel på den «europeiseringen» som skjer hos Kia. Hele 90 prosent av nye Ceed er gjort av europeere. Dette omfatter både design, utvikling og produksjon.

Bilene til det europeiske markedet bygges i Zilina i Slovakia, i en ultra moderne ny bilfabrikk med en årsproduksjon på ca 330 000 biler. Dette utgjør drøyt 10 prosent av Kias samlede årlige produksjon på ca 3 millioner biler, forteller Arthur Martins.

Det neste vendepunktet

Kia har imidlertid opplevd ytterligere et viktig vendepunkt de senere årene. Det kom for to år siden, da Albert Biermann meldte overgang fra BMW, etter mer enn 30 år med de legendariske M-modellene.

– Før Biermann kom, het det gjerne i media at bilene våre ser sportslige ut, men de kjører ikke slik.

Da kom han med Stinger, og Hyundais N-modell, som ansvarlig for de sportslige egenskapene i hele gruppen.

Vi kan vel slå fast – i alle fall gjør media det med bred penn – at nå er også kjøreegenskapene på plass i fullt monn, med handling fullt på høyde med allerede høyt akseptert design, sier Arthur Martins videre.

Akseptert i markedet

– Merkevarebygging tar tid, og for å lykkes er konsistens det viktigste av alt. De siste 10 årene med Kia har vært veldig rolige og entydige; forutsigbare.

Resultatet har vært at merket er blitt alminnelig akseptert i markedet relativt raskt.

Merkekjennskap bygges ved å tiltrekke folk, og da er selvsagt design et avgjørende element.

7 års garanti et unikt grep

– Markedets beste garanti har sikkert også hatt betydning?

– 7 års garanti har selvfølgelig vært veldig viktig for oss. Det har vært tider da oppfatningen av Kia har vært ganske så mye lavere enn nå, med beskjedne salgstall.

Lanseringen av 7 års garanti var et unikt grep, som demonstrerte en veldig sterk tro på eget produkt. Dette skapte mye tillit, som kom på toppen av design mange allerede likte godt.

Fortsatt er selvsagt 7 års garanti viktig, men ikke like viktig som før. Nå kommer folk til forhandlerne våre fordi de liker det ser, og har tillit til det.

Her kan det være greit å minne om at vi også er et av de bilmerkene som flest kunder anbefaler til andre.

Stinger viser at Kia KAN

– Jeg vender også litt tilbake til Stinger. Denne modellen har vært et vendepunkt i seg selv. Det var viktig at Kia hadde mot til å utvikle denne modellen, og evne til å levere den kvaliteten, teknologien og kjøreegenskapene kundene forventer av en slik modell.

Stinger er Kias første bil av denne typen, og vi kunne ikke bomme med denne. Det gjorde vi heller ikke, og bilen er blitt et symbol på dette udefinerbare med bilkjøring; opplevelsen av å ha kontroll over situasjonen, og den medfølgende kjøregleden og frihetsfølelsen som bare en teknisk moden bil kan gi, slutter Arthur Martins.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com