I 1955 slo Citroën DS19 ned som en bombe på bilutstillingen i Paris, med utenomjordisk strømlinjeform og banebrytende teknologi. En hel bilverden lot seg forbause – og forføre. Før første dag var omme, hadde 12 000 kjøpere bestilt bilen. Da produksjonen stoppet i 1975 var det produsert mer enn 1 455 000 eksemplarer.
Citroën DS snudde opp ned på 50-tallets konvensjonelle bilindustri. Med forhjulsdrift, hydraulisk fjæring med automatisk nivåregulering, hydrauliske skivebremser, halvautomatisk girkasse og servostyring, satte den en helt ny standard for komfort og sikre kjøreegenskaper.
I 1962 unnslapp den franske presidenten Charles de Gaulle i live fra et attentat, fordi DSen hans var fullt kontrollerbar selv med istykkerskutte dekk og kunne kjøre raskt fra åstedet.
Strømlinjeformen bidro til lavt bensinforbruk og relativt høy topphastighet, selv med den originale motoren på bare 75 hester. Med årene fikk bilen større motorer, bensininnsprøytning og de velkjente svingbare lyktene som gjør at den kan ”se rundt hjørner” i mørket.
I 1957 fikk DS en rimeligere søstermodell, Citroën ID, med enklere interiør og teknikk. Den solgte godt, og ble på 70-tallet produsert som DSpecial og DSuper. DS ble i tillegg laget i luksusvariantene Pallas og Prestige, og er blitt produsert som cabriolet, coupé og en praktisk stasjonsvogn med inntil 8 seter, samt i en rekke spesialutgaver.
Modellen hadde også suksess som rallybil på 60-tallet, spesielt i vinter- og langdistanserally som stilte store krav til bilenes tåleevne. Takket være den hydrauliske fjæringen holdt både bil og sjåfør vesentlig lenger enn de fleste av konkurrentene!
60 år etter starten er modellen et designikon. Kjente bildesignere har kåret den til verdens vakreste bil, og DS har vært brukt i utallige filmer og flere TV-serier.
Klassikermiljøet rundt bilen er sterkt, også her i Norge. Vil du vite mer, kan du besøke Citroën DS/ID Klubb Norge på www.dsid.no – eller finne dem på Facebook.