Nei da, Citroënhar aldeles ikke glemt sitt renomme som trendsetter på design og leverandør av kule biler som virkelig skiller seg ut i mengden.
Nei, jeg har ikke glemt Picasso-modellene, men mener likevel at nye C3 Aircross er et bedre bevis på at de spesielle design-tradisjonene blir tatt vare på.
Bilen er en SUV-type, selv om noen vel heller vil kalle den en crossover, siden den mangler firehjulsdrift. PSAs spesielle Grip Control løfter den godt over ren forhjulsdrift med tanke på fremkommelighet – men det er fortsatt langt igjen til rendyrket firehjulstrekk.
Jeg gir en ekstra stjerne for Hill Descent Assist, som sikrer kontroll over farten i bratte nedoverbakker.
Det spesielle designet ligger i elsk/hat-grenselandet, men alle jeg viste bilen til syntes den var «kul» med «spennende design».
Bildet: Citroën C3 Aircross er en skikkelig moroklump av en bil; til å bli glad i!
Som SUV-type gir den en høy kjørestilling med svært god sikt. Den gir også veldig behagelig inn- og utstigning, noe man slett ikke behøver å være pensjonist for å verdsette…
Kompakte ytre mål gjør bilen hendig og letthåndterlig i bygater og parkeringshus. Et kjempefint ryggekamera hjelper ekstra til her, og skulle ikke det være nok, så har bilen også parkeringsassistent.
Selv om bilen altså kan virke urbant skreddersydd, overrasker den stort på landeveien, og byr på finfine langturegenskaper. Komfort er selvsagt ikke noe nytt satsingsområde for Citroën, som har klart å levere på plussiden også i denne disiplinen i C3 Aircross.
Personlig er jeg ekstra glad for det store glasstaket, som gir masse lys og volum i kupéen.
Skulle det nevnes noe på minussiden her, må det være den litt harde akslerasjonslyden fra 3-sylindret motor. Men for noen er jo dette bare golåt’!
Noe av det som imponerer mest med C3 Aircross, er likevel plassutnyttelsen. Det er både god takhøyde, beinplass og akseptabel bredde for fem i bilen. Et bagasjerom på overraskende gode 410 liter gir rom for mye – og hvis baksetene skyves maksimalt forover blir bagasjerommet på hele 520 liter. Med baksetet nedfelt øker dette til 1289 liter. Imponerende for en bil med såpass kompakte mål.
2
Bildet: Bilens head-up display via bra, selv om bildet ikke yter systemet rettferdighet. Fotoforholdene denne dagen var ikke av de beste!
Bagasjerommet har dessuten alternative høyder på gulvet, der den ene gir helt flatt gulv med baksetene nedfelt.
Bilen jeg prøvekjørte var spekekt med utstyr. Noe av det jeg likte best, var det funksjonelle og brukervennlige head-up displayet, et kjempefint infotainmentsystem og godt utvalg av førerassistansesystemer med bl.a. adaptiv cruise kontroll, fjernlysautomatikk, trafikkskiltgjenkjenning aktiv nødbremsassistent, for å nevne noe.
Motoren i min prøvebil var altså en 3-sylindret bensinturbo med 110 hk. Maks. dreiemoment på hele 205 Nm allerede ved 1500 omdreininger gjorde bilen kvikk og morsom å kjøre. Ytelsene er det heller ikke noe å utsette på – 0-100 km/t på 10,6 sekunder og toppfart litt forbi 180 km/t er godt «innafor». Fabrikken oppgir forbuket ved blandet kjøring til 0,56 l/mil. Selv endte jeg like over 0,70 l/mil, men det bør tilføyea at det meste av kjøringen foregikk på skikkelig «sleaføre». På tørr asfalt blir det nok andre boller.
Mål og vekt
Citroën C3 Aircross er 4,15 m lang og 1,82 m bred. Bilen er 1,64 m høy, og har en akselavstand på 2,6 m.
Egenvekt med fører er 1278 kg, tillatt totalvekt 1815 kg, og den kan trekke tilhenger med bremser på 840 kg.
Bilen koster fra 249 900 kroner (Style 110 hk). Dyrest er Exclusive 110 hk med automatgir til hyggelige 289 900 kroner.