Når Ford lanserer en helt ny generasjon Ford Focus (bildet over: Vignale) – en bil de hittil har solgt over 16 millioner av – er det all grunn til å løfte øyebrynene mer enn en smule.
Dette skjedde for noen få dager siden, 20 år etter at første Focus så dagens lys. Det er en helt ny bil fra innerst til ytterst, og når Ford lover oss den mest dynamiske og spennende modellen fra konsernet noen gang, er det virkelig lov til å spenne forventningene høyt!
Innvendig har den nye modellen fått et enda mer brukervennlig førermiljø, og kvalitetsfølelsen er styrket. Sett utenfra har bilen et synlig mer premium design, som også ymter om et mer rommelig indre.
Bildene: Interiør-glimt fra Ford Focus ST-Line (øverst) og Titanium.
Nye Focus kommer både som 5-dørs kombi og som stasjonsvogn (og selvsagt sedan, som neppe blir å se her i landet). Interessant er også de forskjellige variantene: En tradisjonelt meget velutstyrt Titanium, en mer luksuspreget Vignale, sportslig og senket ST-Line – og den høyere og tøffere Focus Active.
Interiørfarger og -materialer følger modellversjon – fra lekkert skinninteriør i Vignale, til røffere tekstilvalg og overflater i Active.
Spekket med ny teknologi
Den nye modellen kan by på det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier i en Ford noen sinne. Ford CoPilot360-teknologien omfatter
– Adaptiv Cruise Control (ACC) – nå forbedret med Køassistent, Trafikkskiltgjenkjenning og Filsentrering
– Fords Adaptive LED lyssystem med et mer avansert kamerasystem
– Selvkjørende parkeringsassistent
– Fords første Head-up-display i Europa
– Unnamanøverassistent
– Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing
Bildene: Dette er nye Ford Focus ST-Line – stram og sportslig i linjene, og det “lukter” mer premium av det nye designet.
Bremser for skaderedusering
En ytterligere forbedret variant av Fords antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse blir også levert på nye Ford Focus. Det samme blir et system for hjelp med unnamanøvrering hvis et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte og et sammenstøt er nær forestående. Dette er også Ford først ute med i klassen.
Et system for blindsoneovervåking med varsling for kryssende trafikk, og automatisk bremsing ved behov, samt et ryggekamera med tilnærmet 180 graders oversikt, kan fås på nye Ford Focus.
Ny bremseteknologi bidrar til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere muligheten for påfølgende skader.
Økt plass
Økt akselavstand og flere andre grep har gitt merkbart større innvendig plass, blant annet er beinplassen i baksetet nå 5 cm større enn i forgjengeren.
Plassen er økt også videre bakover, og stasjonsvognen har eksempelvis et bagasjerom på solide 608 liter med baksetet i bruk – opptil 1653 liter når dette er nedfelt.
Nye FordPass Connect byr blant annet på mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter, som gjør det enkelt for passasjerene å streame underholdning underveis. Via mobil-appen FordPass gir FordPass Connect brukerne mulighet til eksempelvis å fjernstarte bilen (forutsatt at den har 8-trinsn automatgirkasse) og sjekke kjøretøystatus.
Bilde: Slik ser det ut inne i Focus Active.
Bensin eller diesel
Motoralternativene bilen kommer med fra starten av forteller tydelig hvor beskjeden prioritet elektrifisering har hos en stor bilprodusent når de store markedene skal angripes.
I fjor utgjorde alle elektrifiserte biler rundt 5 prosent av nybilsalget i Europa, og det er ikke til å undres over at man da prioriterer de motortypene som står for mer enn 9 av 10 solgte nye biler.
At det vil komme mer utslippsfrie varianter også av Ford Focus, er det liten grunn til å tvile på. Men først skal altså de store volumene tilfredsstilles.
Nye Focus blir derfor tilbudt med en rekke nye og forbedrete bensin- og dieselmotorer, som alle klarer de siste Euro 6.2 utslippskravene målt etter den nye WLTP-metoden.
Av bensinmotorer kan man velge mellom 1,0 liter Ecoboost med 100 eller 125 hk (fra 107 g/km CO2), og en ny Ecoboost 1,5 liter med 150 eller 182 hk (fra 120 g/km CO2).
En nyutviklet EcoBlue dieselmotor skal gi mer dreiemoment på lave turtall og mer kraft. Motoren er på 1,5 liter med 95 eller 120 hk (fra 91 g/km CO2). 2,0 liter EcoBlue har 150 hk (fra 112 g/km CO2).
En ny 8-trinns automatgirkasse kan leveres sammen med både bensin- og dieselmotorer.
Til Norge kommer nye Ford Focus i løpet av sommeren.