”Som skapt for Norge” sier importøren om sine Suzuki-modeller. Hvor godt dette stemmer, får jo hver og en vurdere. Men Suzuki har biler som står seg godt i sine segmenter, med mye utstyr og firehjulstrekk til fornuftige priser.
Vitara er SUV-modellen i programmet, med typisk SUV-design og et robust og effektivt 4WD-system. Bilen fremstår nærmest litt stillfarende og lite skrytende, men innfrir på det meste.
At den er kompakt med sine 4175 mm lengde og 1775 mm bredde er med på å gjøre den lettkjørt og enkel å manøvrere også der det er litt trangt. God høyde er noe seniorsjåfører (og mange yngre også!) setter stadig større pris på, og firehjulsdriften er ikke bare til glede vinterstid, men er et generelt pluss for kjørestabiliteten.
Suzukis Allgrip firehjulstrekksystem har fire kjøremodus: Auto, Sport, Snow og Lock. Må du ty til den siste, kommer du frem der mange andre må gi opp.
Vitara er en ærlig og ujålete SUV, som ikke gir seg ut for noe annet enn hva den er. Det betyr imidlertid her en veldig godt utstyrt kompakt-SUV, med bl.a. Hill Descent, bakkestartassistanse, adaptiv cruise kontroll, ryggekamera, nødbremseassistent, DAB+ radio, navigasjon, parkeringssensorer foran og bak mm.
Funksjon har vært viktigere enn form ved utviklingen av bilen, og stor takhøyde bidrar for eksempel til bra bakseteplass.
Prøvebilen hadde 19 tommers hjul. Lekkert å se på, men gir noe mer støy og kan gå litt over fjæringskomforten. I dette tilfellet fungerte det likevel så godt at det visuelle plusset faktisk veide tyngst for oss.
Dieselmotoren med 120 hk var mindre fleksibel enn ventet, og krevde en del giring for å prestere bra. Får den turtall ok, leverer den også bra med kraft.
Nøkkeltall:
Motor: 120 hk, 1,6 liter, diesel.
Drivverk: Suzuki AllGrip firehjulsdrift med fire kjøremodus, 6-trinns manuell girkasse.
Oppgitt forbruk, blandet kjøring: 0,42 l/mil.
Lengde x bredde x høyde: 4175 x 1775 x 1610 mm
Akselavstand: 2500 mm
Bagasjerom/nedfelt baksete: 375/1120 liter
Pris: Kr. 349 900,- inkl SporTech pakke