På bilutstillingen i Beijing nylig viste BMWen forsmak på sin første el-SUV, som skal lanseres i 2020. BMW Concept iX3deler naturlig nok mye, både av design og detaljer, med siste generasjon BMW X3, som kom i fjor.
Avslører de første detaljene
Noen særegne detaljer skiller konseptbilen fra dagens produksjonsmodell.
Den lukkede grillen er en ny versjon av BMWs klassiske nyredesign. Frontspoileren er også mer lukket, med mindre luftinntak og nye linjer. Egne felger, og detaljer på støtfangeren bak, er andre elementer som preger konseptbilen.
WLTP-rekkevidde over 400 km
Den elektriske motoren i BMW Concept iX3har en effekt på over 270 hk. Høyspenningsbatteriet har en nettoeffekt på over 70 kWt. Det gir konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres.
Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter.
Skalerbar og internasjonal produksjon
BMW’s stadige utvikling av batterier og drivlinjer har resultert i komponenter som fremover kan integreres i en rekke ulike modeller.
Med verdenspremieren til BMW Concept iX3 åpner BMW også et nytt kapittel for selskapets elektriske strategi. Fremover vil den fleksible arkitekturen tillate full fleksibilitet for å produsere biler med forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift.
Den samme fleksibiliteten gjør at bilene også kan produseres med forbrenningsmotor, som plug-in hybrid eller med helelektrisk drivlinje.
Internasjonal produksjon
BMW Concept iX3 drar nytte av både denne fleksibiliteten og utviklingen som foregår for BMW iNext, en annen helelektrisk BMW-modell som skal lanseres i 2021.
BMW Group har et stort, internasjonalt produksjonsnettverk med 30 fabrikker fordelt på 14 land. Mesteparten av utviklingen skjer i Tyskland, men komponenter for elektrifiserte drivlinjer vil bli produsert både i Tyskland, USA og Kina.
Det er også joint venture-selskapet BMW Brilliance Automotive i Kina som vil produsere den kommende produksjonsmodellen av BMW Concept iX3. Kina forventes forøvrig å bli det største markedet for den kommende produksjonsmodellen.
Norge et el-pionérmarked
Over 15.000 helelektriske BMW’er ruller allerede på norske veier. Den kompakte elbilen BMW i3 – som ble lansert i 2013 – er en etablert suksess.
– I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis. Det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet. Vi er et pionermarked for BMW’s elektrifiserte modellportefølje, og deler vår erfaring med resten av verden, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
BMW Groups elektrifiserte fremtid
Ved utgangen av 2019 har BMW Group som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis. Bare i løpet av første kvartal i år ble det levert ut 26.858 elektrifiserte BMW og MINI. Dermed er BMW Group i rute for årets mål på totalt 140.000 nye elektrifiserte biler.
I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at BMW Group tenker stort om satsningen på elektrifiserte biler.
Konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er for øvrig bekreftet som den kommende BMW i4. MINIs første elbil kommer på veien i 2019.