Når også Porsche, selve innbegrepet av fossil moro, nå flagger tung satsing på elbil, med sin første elektriske modell i produksjon neste år – ja, da faller også den siste skansen for enhver fossil-fanatiker.
For hør bare her: Det er konseptmodellen Mission E(for Electric) som nå er på det nærmeste klar til produksjonsstart. Bilen får navnetTaycan, som fritt oversatt betyr noe sånt som «livlig ung hest».
0-200 på under 12 sekunder!
Særlig bedre, og mer treffende navnevalg er det vanskelig å tenke seg for denne bilen, som ikke bare hevder seg på rekkevidde og ladetid, men som også holder godt følge med sine bensindrevne brødre og søstre når det gjelder ytelser: 0-100 går på godt under 3,5 sek; 0-200 på snaue 12 sekunder!
Rask lading
To synkronmotorer med en systemeffekt på 440 kW, eller 600 hk, leverer de høye ytelsene. Rekkevidden er oppgitt til noe over 500 km (NEDC), og ifølge Porsche går ladingen unna med 100 km på 4 minutter, noe som må være blant de raskeste slik vi kjenner markedet i dag.
Men så spørs det jo hvor raskt dette er om et års tid, utviklingen går med lyntempo for tiden!
Porsche satser tungt!
At Porsche mener alvor med elbil-satsingen, er det ingen tvil om. Nylig offentliggjorde fabrikken en investering på rundt 55 milliarder kroner på ren elektromobilitet innen 2022 – en dobling av det som opprinnelig var planlagt.
Nærmere 5 milliarder skal brukes på videre utvikling av Taycan-varianter, rundt 10 milliarder skal gå med til elektrifisering og hybridisering av eksisterende modellrekke, nærmere 7 milliarder er øremerket nye teknologier, ladeinfrastruktur og smart mobilitet, foruten at flere milliarder skal investeres i utvidelser av produksjonsanlegg.
Bare i Zuffenhausenvil Taycan skape omkring 1200 nye jobber, og deler av den eksisterende motorfabrikken skal ombygges for bl.a. produksjon av eldrift-komponenter.
Og så kan jo prisen for denne bilen bli en morsom opplevelse, dersom dagens subsidieringsnivå blir beholdt videre!