Både kunder og forhandlere har ventet i penning på det nye flaggskipet i Q-serien fra Audi, og nå ruller snart Q8 inn på markedet. Bilen lanseres i tredje kvartal i år.
– SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og allerede første gang bilen ble vist som konsept våknet interessen for Audi Q8 i Norge. Denne bilen er som skapt for norske forhold, og den kommer til å bli lagt merke til på veien, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.
Designet på bilen har familietrekk fra den originale Audi Quattro, og den kraftige singleframe-grillen gir bilen et ekstra aggresivt uttrykk.
Innvendig er Audi Q8 elegant og romslig, med berøringsskjermer og et avansert navigasjonssystem. Bilen kan utstyres med firehjulsstyring, som gjør den store SUV-en ekstra smidig.
Stor bil, overdådig plass
Audi Q8 oser av dynamikk og eleganse. Bilen er hele 4.99 meter lang, 2.00 meter bred, og 1.71 meter høy. Dette gjør den litt kortere, men bredere og lavere enn Q7.
Med en akselavstand på nesten tre meter, har Q8 et romslig interiør som slår de fleste sammenlignbare konkurrenter på både benplass og takhøyde. De tre baksetene kan justeres også lengdeveis, dersom dette er ønskelig. Legges setene ned, blir resultatet et bagasjerom på hele 1.755 liter.
Mild hybrid og 48 volt
Bilen leveres med LED-lykter som standard, og HD Matrix LED som ekstrautstyr. Her er både de tredimensjonale kjørelysene og baklyktene digitale. Lysstripen som binder baklysene sammen er også inspirert av originale Audi Quattro.
Q8 kommer med Audis mild hybrid-teknologi, basert på et 48 volt-batteri. Bilen regenererer strøm på opptil 12 kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i lengre perioder i gitte kjøresituasjoner.
254 mm bakkeklaring
Den helmekaniske midtdifferensialen fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60 som standard. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep.
Med bakkeklaring på solide 254 millimeter, og med korte overheng, kan Q8 fint fortsette selv om veien tar slutt.
Adaptiv luftfjæring kan leveres som ekstrautstyr. Denne gjør det mulig å justere bakkeklaringen med hele 90 millimeter. Q8 kan dessuten leveres med firehjulsstyring, der bakhjulene kan svinges hele fem grader for å få en enda mer smidig og stabil kjøreopplevelse.
Enkelt og brukervennlig
Innvendig er Audi Q8 enkel og logisk å forstå, samtidig som den er tilrettelagt for personlige tilpasninger, melder Audi. Nesten alle funksjoner kan styres fra de to store MMI-berøringsskjermene.
Den største skjermen måler 10,1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens føreren har en 8,6-tommers skjerm nedenfor hovedskjermen til å utføre øvrige oppgaver.
Parkerer selv
I tillegg kommer Q8 med stemmestyring, og selvfølgelig også med Audis virtual cockpit.
Fra 2019 er remote garage pilot tilgjengelig – en autonom parkeringsassistent som styres fra myAudi-appen, og parkerer bilen for deg mens du står og ser på.
Velger du alt av utstyr, får du totalt fem radarsensorer, seks kameraer, tolv ultralydsensorer og en laserscanner i Audi Q8.
Prisen er foreløpig ukjent.