Det er ikke vanskelig å finne BMW-modeller man gjerne kunne tenke seg, men da BMW X2 kom fikk jeg en ny favoritt fra prestisje-merket. Det er ikke den største BMW’en, og langt fra den dyreste, men ellers stemmer det meste med min kravspesifikasjon til ny bil i dag.
BMW X2 er en SUV, selv om den mangler litt av den høyden denne biltypen ellers er forbundet med. X2 er knappe 1,53 m høy, mens SUVer flest gjerne ligger rundt 1,60 eller derover. Likevel er den såpass mye høyere enn en tradisjonell stasjonsvogn eller sedan at man merker det på inn- og utstigning – og en førerposisjon som er hakket høyere enn i en vanlig personbil og gir bedre sikt.
Det jeg falt først for med denne bilen, var designet utvendig. Den har et vesentlig mer sportslig ytre uttrykk enn SUVer flest; nesten i nærheten av en firedørs coupé.
Ektefødt BMW
Størrelsesmessig hører bilen hjemme i C-segmentet med sine kompakte ytre mål. Lengden er 4,36 m, bredden drøyt 1,82 m og akselavstanden er 2,67 m. Bakseteplassen er større enn ventet, men likevel imponerer nok bagasjerom på 470 liter mer enn baksetet. Legges seteryggene ned, økes bagasjeplassen til 1.355 liter.
Stort bagasjerom som er lett å utnytte. Selvsagt er det ekstra rom under dørken.
Innvendig er det ektefødt BMW hele veien. Som vanlig er interiøret veldig førerorientert, med klar vekt på oversikt og brukervennlighet. Resultatet er en førerplass av absolutt første klasse, der alt er lagt til rette for sikker og uanstrengt kontroll. Det skal mye til for ikke å trives svært godt bak rattet her!
Førerplass er et tema BMW kan godt, og X2 er på ingen måte noe unntak. Her er det lett å finne seg til rette!
Fin skjermløsning
Hjelpemidler har man i overflod, for eksempel en spesielt bra head-up display, BMWs meget velfungerende betjeningshjul, parkeringssensorer foran og bak, lyspakke, køkjøringsassistent, et glimrende ryggekamera, concierge services med tre år abonnement og en rekke digitale tjenester.
Og nok en gang gir jeg BMW noen blomster for skjermløsningen. Ikke minst navigasjonsdelen, som fortsatt hører med blant de forbilledlige, og som også byr på sanntids trafikkinformasjon med tre års abonnement inkludert.
Meget god skjermløsning.
Kjøreglede og komfort
Her er det kort sagt mye å la seg begeistre av, også før man trykker på
startknappen. Og egentlig er det jo da moroa for alvor starter med en BMW! Slik er det med X2 også, den lever fullt og helt opp til BMWs ry for topp veiegenskaper. For en kjøreglad sjåfør blir det bare mer og mer moro jo mer krokete veien blir!
Dempingen ligger klart på den sportslige enden av skalaen, men ikke mer ekstremt enn at bilen også byr på god kjørekomfort for de lengre turene.
Seteputeforlenger er et pluss.
Krefter nok
Min prøvebil var en X2 xDrive 20d med M Sport X pakke. I klartekst betyr dette firehjulsdrift og en dieselmotor med 190 hk. Største dreiemoment er gode 400 Nm, noe som holder til en akselerasjon fra stillstand til 100 km/t på 7,7 sekunder og en toppfart i overkant av 220 km/t.
Girkassen er en nydelig 8-trinns Steptronic, som er standard på alle X2-modeller med firehjulsdrift (xDrive).
Bra bil?
Ja, veldig bra. Og som alt annet i denne kategorien koster det litt. Startprisen for prøvebilen var 534.300 kroner. I tillegg til dette kom metallic lakk (8.400,-), skinninteriør (12.000,-) og fabrikkmontert ekstrautstyr (158.300,-), slik at den endelige sluttsummen ble rundt kr. 714.000,-.
Om dette er urimelig dyrt, eller vel verdt pengene, får jo hver i sær vurdere. Men det er ikke tilfeldig at tittelen antyder at dette er et skikkelig aktuelt spareobjekt!
Denne el-SUVen fra BMW er bare to år unna!
Kort om BMW X2 xDrive 20d:
Motor: 4-sylindret turbo dieselmotor, 1.995 cc. 190 hk, Maks dreiemoment 400 Nm ved 1.750-2.500 o/min.
Drivverk: xDrive firehjulsdrift, 8-trinns Steptronic automatgirkasse. Full pakke med førerassistanse- og stabilitetssystemer.
Lengde x bredde x høyde: 4.360 x 1.824 x 1.526 mm.
Akselavstand: 2.670 mm
Bagasjerom: 470 – 1.355 liter
Egenvekt: 1.600 kg
Tillatt totalvekt: 2.190 kg
Tilhengervekt m/brems: 2.000 kg
Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,7 sekunder
Toppfart: 221 km/t
Forbruk, blandet kjøring: Fra 0,46 l/mil (oppgitt)
CO2-utslipp v/blandet kjøring: Fra 121 g/km.
Pris: Prøvebil som beskrevet ca kr. 714.000,-. Startpris samme modell 534.300,-. BMW X2 fra kr. 427.800,- (140 hk bensinmotor).