Mercedes A-Klasse er et glimrende bevis på hvor kort veien er fra fiasko til suksess. Modellen som startet sitt livsløp i 1997 som en utskjelt «veltepetter», fremstår som Mercedes A200 i siste generasjon som et smykke på veien; en sporty markkryper av en småbil som har «alt».
Etter noen dager med en A200 er det ikke vanskelig å forstå at denne modellen har truffet mange bilkjøpere i C-segmentet solid i hjerterota. Bilen er rett og slett en fest å kjøre, og er en knallsterk utfordrer i det som er en av de mest populære bilklassene i dag.
D-segmentet – det vi gjerne kaller de store familiebilene – har vært på vikende front i flere år. Stadig flere velger seg ned en klasse i størrelse til de mer kompakte C-modellene, eller går over til en SUV.
Det er ingen ting igjen av den høye, kantete første generasjonen. Nå er det pur eleganse som råder!
Bra innvendig plass
Med en lengde på 4,42 m og bredde knapt 1,80 m faller bilen størrelsesmessig midt inn i C-segmentet. Høyden er 1,44 m, og den oppleves nesten som litt kupéaktig lav. Dette gir samtidig designet en ekstra sportslig og elegant dimensjon.
Mercedes har utnyttet plassen svært godt innenfor de beskjedne ytre målene. Stor akselavstand har vært til god hjelp her, og med 2,73 m er hjulene flyttet omtrent så langt ut til hjørnene som det er mulig. Et resultat av dette, er overraskende bra plass i baksetet. Bagasjerommet lider heller ikke – 370 liter er nærmere 30 liter større enn forrige modell. Laståpningen er dessuten blitt 20 cm bredere, noe som så absolutt letter inn- og utlasting.
Bagasjerom som overrasker positivt.
Sterk og rask
På veien er det vanskelig å finne noe som helst å beklage seg over. Bilen kjører rett og slett nydelig, med sikre og entydige kjøreegenskaper og høy komfort. Støyisolasjonen gir et svært solid inntrykk, og motoren hører man lite fra, annet enn en dempet brumming ved kraftig akselerasjon.
Og akselerere er det morsomt å gjøre med prøvebilen, som var en A200 med en spenstig bensinmotor på 1,3 liter og 163 hk. Denne motoren har trekkraft på dieselnivå, og leverer 0-100 på pene 8 sekunder blank. Med en toppfart på 225 km/t har den desidert også ressurser til rask forflytning over lange avstander, der forhold og fartsgrenser muliggjør dette.
Evne til å lære
Ifølge importøren skal motoren kunne klare seg med 0,51 l/mil ved blandet kjøring. Mitt gjennomsnitt for hele testperioden endte på 0,58 l/mil, noe jeg mener er helt «innafor» for bilen.
Girkassen var en 7-trinns automat – 7G-DCT – med rask og rykkfri respons og nesten umerkelige skift.
Nye A-Klasse er den første Mercedes-Benz modellen som er blitt utstyrt med det nye multimediasystemet MBUX, Mercedes-Benz User Experience. Dette systemet har evne til å lære ved hjelp av kunstig intelligens, og kan tilpasses forskjellige brukere – enten manuelt, eller ved at bilen selv gir forslag basert på tidligere atferd.
Flott førerplass
Førerplass som begeistrer.
WideScreen berørings-skjermen dekker en betydelig del av dashbordets bredde, og bilen har dessuten intelligent stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes». Man kan også velge å bruke den såkalte touchpaden på midtkonsollen eller de veldig berøringsfølsomme knappene på rattet.
Her er mulighetene mange, og det må innrømmes at jeg brukte litt tid på å bli fortrolig med de forskjellige funksjonene. Men da det først satt, var det til gjengjeld helt supert.
Førerplassen har med dette fått et utmerket utgangspunkt, og når også sete og sikt stemmer godt, blant annet med gode speil og imponerende Multibeam LED hovedlykter, så blir resultatet totalt meget godt.
Halvautonom kjøring
Nye Mercedes-Benz A-Klasse er en teknologisk lekkerbisken i sin klasse, blant annet med de samme førerassistansesystemene som man finner i dagens Mercedes S-Klasse. Mer aktiv sikkerhet skal det derfor godt gjøres å finne i dette segmentet. Bilen har blant annet aktiv bremseassistent som standard utstyr. Den kan bidra effektiv til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler.
Med god akselavstand har Mercedes fått ganske mye ut av baksetet plassmessig.
A-Klasse kan naturligvis også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. Med bedre sensorer som «ser» opptil 500 meter forover, kan bilen kjøre halv-autonomt, og den benytter både kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren med eksempelvis å tilpasse farten når det nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Svært godt utstyrt
Min prøvebil hadde en prislapp på 554.500 kroner, men startprisen for A200 er hyggeligere 392.900. Dette forteller tydelig at prøvebilen var svært godt utstyrt. Fra en lang liste over ekstrautstyr nevner jeg blant annet parkeringspakke med 360 grader kamera, nattpakke, blindsoneassistent, adaptiv cruise kontroll, Pre-Safe, MB navigasjon, panoramatak, 10,25 tommer digitale instrumenter, head-up display, LED high performance, Burmester lydsystem, 10,25 tommer medie-skjerm, nøkkelfri start/lås og AMG Line styling.
Kort om Mercedes A200:
Motor: 4-sylindret rekkemotor, bensin. 1.332 cc. 163 hk v/5.500 o/min. Maks. dreiemoment 250 Nm v/1.620 o/min.
Drivverk: Forhjulstrekk. 7-trinns 7G-DTC automatgir. «Alt» av førerassistansesystemer.
Lengde x bredde x høyde: 4.419/1.796/1.440 mm
Akselavstand: 2.729 mm
Egenvekt: 1.375 kg
Tillatt totalvekt: 1.885 kg
Bagasjerom: 370 – 1.210 liter
Tilhengervekt m/brems: 1.600 kg (ved 12%)
Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,0 sek.
Toppfart: 225 km/t
Forbruk v/blandet kjøring: 0,52 l/mil (oppgitt).
CO2-utslipp: 128-120 g/km
Pris: Prøvebil som beskrevet kr. 554.500,-. A200 fra kr. 392.200,-. A-Klasse fra kr. 337.900,- (A160, 109 hk bensinmotor).