Drømmebil 1 – Porsche Panamera
Vi skal jo alle bli som små barn igjen, het det visst i skriften. For min del vekkes barnets fantastiske evne til å glede seg aller sterkest i møter med biler som er drøyt hinsides noen som helst tilgjengelighet i hverdagen.
Joda, gutten lever – i ordets rette forstand – når de nedre ekstremiteter senkes ned i førersetet på for eksempel en Porsche Panamera Exclusive Edition. Eller tilsvarende fra andre premium-produsenter…
Fortsatt bruser blodet atskillig raskere når 570 hk vekkes til live, og slippes løs der fartsgrenser ennå ikke rår! Vi må med andre ord til Tyskland, og til fortsatt ganske lange strekk med fri fart.
Jeg fraskriver meg derfor ikke et mindre snev av galskap når det gjelder fart, for fremdeles er det ingen ting som gir meg et sånt adrenalinkick som det å passere 290-300 km/t! Dette er mulig med biler som denne, og med andre verstinger jeg har hatt den formidable glede å bli bedre kjent med de senere årene. Jeg kommer tilbake til noen av dem etter hvert!
Dagens objekt var altså Porsche Panamera Turbo S
Exclusive Series, en bil som kun er bygget i 100 – ett hundre – eksemplarer, så prøvekjøringen hadde definitivt et eksklusivitetens preg over seg!
Under det lange panseret venter 570 hester på å vise hva de kan. De overlegne kreftene fordeles til alle fire hjul, selvsagt via automatgir. Ekstra ”boost” gir ekstra fraspark når du ønsker dette.
Interiøret minner mest om en flycockpit, og også i baksetet har passasjerene en egen midtkonsoll med masse knapper å leke med. Sidefeltene under midtlinjen har en brunsjattering som toner ut bakover mot bakskjermene – fantastisk lakkeffekt.
Supre forhold for to i baksetet, med fotskammel og med midtkonsoll med kontrollorganer og knapper, samt atkomst til kjøleskapet mellom seg. Fra høyresetet kan også passasjersetet foran reguleres!
Alle seter har (i tillegg til varme) flertrinns ventilasjon, svært behagelig på varme dager.
Det meget avanserte understellet har justerbar fjæring/demping i flere kjøremodus. I Sport Plus blir det virkelig stivt og spenstig, med avgassrumling når pådraget slippes opp.
Eksoslyden kan for øvrig også justeres fra midtkonsollen. Komfort i stedet? Ikke noe problem, mykt og stille smyger den store bilen seg gjennom bygatene.
Fantastiske forseter støtter akkurat der de skal, og gjør de ikke det, er justeringsmulighetene mange nok.
Det viktigste inntrykket som sitter igjen er likevel et fenomenalt drag når man legger flat pedal – i en helt fantastisk bil!