Volkswagen Passat: I år blir nr. 30 millioner av suksess-modellen levert!

VW Passat L 1973 11-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Slik så den første generasjonen VW Passat ut.

Volkswagen Passat ble lansert i 1973, samme året som Pink Floyd slapp sitt fantastiske album «The Dark Side of the Moon».

Passat har blitt en like stor «evergreen»: Hittil er denne modellen produsert i langt over 29 millioner eksemplarer. I år vil den, i sin åttende generasjon, i helt ny utgave, bli først i sitt segment til å passere 30-millionersmerket.

Jeg husker godt den aller første Volkswagen Passat generasjonen, som vi ut fra dagens mål ville beskrevet som en ganske liten bil…

K70 var en fiasko

Det er ingen overdrivelse å fastslå at både motorjournalister og bilkjøpere ventet ekstra spent på denne nye modellen i oljekriseåret 1973. VW Passat skulle avløse den større sedanen VW K70, som var blitt lansert i 1970, og som – mildt sagt – ikke hadde blitt noen fulltreffer. Salget av K70 gikk kort sagt trått, jeg var selv en av de relativt få kundene som falt for denne bilen.

Nei, det hjalp ikke stort for K70 at jeg hadde to av dem – her med 1974-modellen.

Elegant midtkonsoll, anno 1974…

K70 var Volkswagens første skritt inn i en helt ny verden. Konsernet skrapet sin gamle suksessoppskrift med luftkjølt hekkmotor og bakhjulsdrift – heretter var det motoren foran og drift på forhjulene som skulle gjøre susen!

Her ble K70 en stor skuffelse. Bilen var for øvrig ikke utviklet av Volkswagen, men fulgte med på kjøpet av NSU, og var mer og mindre ferdig utviklet derfra.

Suksess fra første dag

Som ferskinger på det nye konseptet, var det nok svært mange også i VW-ledelsen som var spente på hvordan avløseren Volkswagen Passat ville bli mottatt. Dette var en helt annerledes bil enn K70, tegnet av den meget anerkjente italienske designeren Giorgetto Giugiaro, så designmessig følte man seg nok på ganske trygg grunn.

Italiensk design er det sjelden noe feil med.

Spenningen ble raskt utløst: Allerede i 1974 plasserte VW Passat seg på en sterk 4. plass på den norske registreringsstatistikken, og senere har den blitt en av Volkswagens mest solgte modeller gjennom tidene!

Fra starten i 1973 kom Passat som sedan med to eller fire dører. Året etter var stasjonsvognen Variant på plass, og salget nådde stadig nye høyder.

1973-Passaten veide 860 kilo

Den første Volkswagen Passat-modellen var 4,19 m lang. Dette er litt kortere enn dagens VW T-Roc – og veldig mye kortere enn dagens Passat, som nå har en lengde på ca. 4,89 m! Forskjellen i bredde er nesten enda mer merkbar: 1973-modellen var 1,60 m bred, mens Passat i dag måler gode 1,83 m i bredden. Og mens dagens Passat stasjonsvogn veier fra 1504 kg og oppover, var egenvekten på 1973-utgaven av VW Passat TS beskjedne 860 kilo!

Likevel ble VW Passat også den gangen regnet som en relativt rommelig bil med god innvendig plass, på samme måte som den i dag er en av de rommeligste og mest populære familiebilene på markedet.

Bagasjerommet i Ur-Passaten imponerte, men så var det ikke mye innervegger og annet tull som krevde plass.

Toppmodellen imponerte

I månedene etter lanseringen testet jeg flere forskjellige Passat-modeller i Alle Menn, og jeg ikke minst toppmodellen Passat TS gjorde inntrykk:

«TS er betegnelsen på «storebror» i VWs Passat-serie, og HVILKEN storebror! Den har alt det beste fra seriens øvrige modeller, og dessuten dette lille ekstra som stiller den en klasse over,» innledet jeg, og oppsummerte raskt følgende:

«Et svært velproporsjonert og harmonisk karosseri, pent – uten å være prangende. En motor som også påkaller atskillige superlativer. Bremsesystem og girboks vel avpasset til ressursene. Nyheten med negativ sleperadius, og endelig: Et interiør som utmerker seg med god finish og hensiktsmessig utforming og utstyr,» fastslo jeg med bred penn.

«Uhyre kvikk og morsom å kjøre»

TS-modellen skilte seg ellers ut med aluminiumfelger, som absolutt ikke var vanlig den gangen, og doble halogenlykter med lyktespyleranlegg. Innvendig hadde bilen lærtrukket GT-ratt, omdreiningsteller(!), og konsoll med ur, voltmeter og oljetrykkmåler. Motoren leverte på sitt beste 85 hk, 10 hk mer enn LS, og så hadde bilen noe så avansert som bremsekraftregulator!

Slik så det ut på førerplass i en VW Passat TS 1974.

Kjøreopplevelsen min må åpenbart ha vært svært god, tyder artikkelen i Alle Menn nr. 22 i 1974 på:

«Under panseret finner man den primære årsak til at Volkswagen Passat TS er en uhyre kvikk og morsom bil å kjøre. Motoren på 85 hk DIN – fire sylindre i rekke med et volum på 1,5 liter – gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på ca. 12,5 sekunder, og en oppgitt maksimalhastighet på ca. 170 km/t. Det burde rekke langt for de fleste,» mente jeg.

…fristende å presse en smule

Motoren fikk dessuten ros for stor fleksibilitet, lavt bensinforbruk og lange serviceintervaller, med oljeskift hver 7.500 km eller minst en gang årlig.

Bak rattet opplevde jeg Passat TS som «en uvanlig lett-manøvrert bil, som er noe av det desidert smidigste jeg i det hele tatt har beveget meg omkring med. Den tar en rask vikemanøver helt overbevisende, og den har akselerasjonsressurser langt utover det alminnelige.

Passat TS er en bil det er fristende å presse en smule – når omstendighetene for øvrig tillater dette.»

Kontroll – uten rally-trening

«Da gjør man nye, behagelige oppdagelser. Retningsstabilitet og veigrep er suverent, og man skal kjøre temmelig hardt for å få den til å krenge nevneverdig. Enda hardere behandling må selvsagt til før den forbereder seg på å trekke av.

Jeg anbefaler ingen å «tyne» den slik at forhjulene slipper, men om så skulle skje, så har man svært gode muligheter til å gjenvinne kontrollen, selv uten rally-trening!

Selvsagt bidrar den negative sleperadiusen til å gi disse gode kjøreegenskapene. Kort sagt går denne nyheten ut på at bilen holder seg stabil selv om det skulle oppstå stor forskjell mellom rullemotstanden på forhjulene og virksomheten av bremsene,» fortalte jeg.

Motorrom fra tidlig 1970-tall er noe forskjellig fra motorrom i dag.

Baksetet, ja…

Artikkelen inneholdt også mange godord om førerplass og forseter, med noen små minus for lesbarheten på de ekstra instrumentene. Noe reservert var jeg også i forhold til at bilen var registrert for fem personer:

«Tre personer sitter ikke så aller verst i baksetet, dog under forutsetning av flere faktorer: For det første bør ikke forsetene stå i aller bakerste stilling. Dernest bør de tre bak – eller i alle fall minst to av dem – ikke ha mål noe særlig utover gjennomsnitts-nordmannen. Og endelig bør ikke turen være altfor lang.

Det må også sies at inn- og utstigning til baksetet kunne vært mer lettvint (2-dørs bil).»

Ganske dyr

Totalinntrykket var likevel overveiende positivt, «meget godt», og jeg fremholdt økonomien som et av bilens store fortrinn, «selv om den absolutt ikke kan sies å være rimelig i innkjøp. For egentlig må man legge ganske mye penger på bordet for å få navnet i vognkortet.»

I dette tilfellet, våren 1974, kostet en Volkswagen Passat TS i Oslo ca. kr. 45.940,-

Noen nøkkeltall for ur-Passaten i TS-utgave:

Motor: 1,5 liter, 85 hk. DIN. Maks dreiemoment ca. 120 Nm v/4.000 omdreininger

Drivverk: Forhjulsdrift. 4-trinns manuell girkasse.

Choke: Automatisk

Bensin: Minst 98 oktan

Dekk/dimensjon: Radial/165/70 SR 13

Lengde x bredde x høyde: 4,19 x 1,60 x 1,36 m

Egenvekt/tillatt totalvekt: 860/1.310 kg

Bagasjerom: 490 l

Bensinforbruk, bytrafikk/landevei: 1.05/ 0,70 l/mil.

Og sikkerhet, da! Her fikk man med både støtabsorberende front og hekk, nakkeputer som forlengelse av seteryggen. 3-punkts sikkerhetsseler av snelletype. støtettergivende rattstamme, god polstring(!), god oversikt fra førersete (!!), laminert glass i frontruten, sikkerhetslåser, blendfritt speil som gir etter ved støt og negativ sleperadius.

Så kom ikke her!

Men litt har det jo skjedd på disse 45 årene…

Disse to bildene viser relativt tydelig hvor stor forskjellen er på en Passat fra første generasjon – og en av dagens utgaver.

Les også:

Jo da, VW kan storbil også – om du har tvilt på det!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com