I dagens bilmarked er det veldig krevende å orientere seg, og for mange er forvirringen stor rundt hva man skal velge – elbil? hybrid? ladbar hybrid? eller fossilbil – bensin eller diesel?
I min bok kan jeg ikke se noen som sitter på den eneste og evige sannhet her. Eller jo, en gang i fremtiden vil vi alle kjøre elektrisk bil. De nærmeste årene vil dette selvsagt være batterielektriske biler, som opplever Klondyke-tilstander i Norge (og foreløpig svært få andre steder) i dag.
Et veldig spennende spørsmål her er hva som vil skje videre med hydrogen/brenselcellebiler, som mange mener kanskje er den mest spennende og fremtidsrettede teknologien.
Hydrogenbilen produserer sin egen strøm til fremdrift fra hydrogen, har en vekt som i alle fall ikke er høyere enn en fossilbil av tilsvarende størrelse – og en rekkevidde som slår alle dagens elbil-modeller ned i støvlene.
Les også: Hyundai Kona – lett å forstå interessen!
For dårlig rekkevidde, for lang ladetid
Enn så lenge står likevel valget mellom batteri-elbil og fossil bil, med forskjellige varianter av hybrider mellom disse ytterpunktene.
Så står man der og skal velge, og jeg innrømmer glatt at jeg opplever min grad av forvirring, jeg også.
Tidligere opplevelser med batterielektriske biler har vist tydelig at dette ikke er biltypen for meg per i dag. Til det er rekkevidden alt for dårlig, og ladetiden alt for lang.
Men NB! dette gjelder for mine bilbehov og min bilbruk, og den følger nok ikke helt et vanlig norsk gjennomsnitt.
Elbilen ikke klar for meg – ennå
For det første kjører jeg ofte langt, og den årlige kjørelengden er høy. Dette henger sammen med at jeg veldig gjerne bruker bilen som transportmiddel til jobber innenfor en avstand på opptil 60 – 70 mil – i hvert fall dersom jeg har tid til dette. Går turen på Kontinentet, øker gjerne aksjonsradius ytterligere, med dagsetapper rundt 100 mil som helt normalt.
Et slikt bilbruks-mønster er det ikke så mange som har.
Det er ingen tvil om at for svært mange er elbilen et kjempegodt valg. De aller fleste som stort sett kjører kortere turer, og som har en god hjemmelader, kommer veldig godt ut.
For meg blir det mer slik at jeg kunne nok være klar for elbilen, men elbilen er – foreløpig – ikke klar for meg.
1.600 kg tilhenger. Med dieselen
En bil jeg prøvekjørte nylig gjorde imidlertid forvirringen min mye mindre.
Bilen var en oppgradert Hyundai Tucson 4WD 1,6 liter diesel. Denne kompakte SUV-en plasserer seg størrelsesmessig i øvre del av C-segmentet. Dette kommer godt til syne på innvendig plass og bagasjerom, og Tucson er både letthåndtert og praktisk. Bilen er svært rommelig og praktisk. Bagasjerommet sluker 513 liter, og det er bra med plass til div løsøre i både skjulte og åpne små rom og lommer.
Skal du ha med tilhenger, klarer Tucson 1.600 kg hengervekt med brems.
Bagasjerommet er stort og byr også på små rom under dørken.
Trenger litt tid
I en fossil bil behøver du ikke fundere på om du må kompromisse med komfort for å strekke rekkevidde. Jeg vil ha musikk – eller nyheter – mens jeg kjører, og jeg vil kunne nyte fordelene ved et bra klimaanlegg både for varme, klar sikt og avdugging av ruter.
Tucson el leverer godt på alle disse områdene, selv om dieselen trenger noen kilometer på å få opp temperaturen.
Les også: Kia Sportage – dieselen er langt bedre enn sitt rykte
AdBlue knekker NOx
Tucson 4WD 1,6 diesel har en maks effekt på 136 hk. Dette gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 12,0 sekunder. Ingen rakett, akkurat, men det oppleves som helt greit. Vi snakker da heller ikke om verken sportsbil eller coupé her, men om en praktisk og fornuftig bruksbil med veldig gode hverdags-egenskaper.
Maksimal trekkraft på 320 Nm kommer fra 2.000 omdreininger, altså i et mye brukt turtallsområde. Med den nye og mer realistiske WLTP-målemetoden slipper Tucson 1,6 diesel ut 164 – 173 g/km CO2. Den har AdBlue-tilsetning, som tar effektivt hånd om de tidligere skadelige NOx-utslippene – her slippes det ut nitrogen og vann.
Baksetet i Hyundai Tucson får klart godkjent. Her er det bra med både beinplass og takhøyde.
Innvendig støy på elbilnivå
Firehjulsdrift velges nå av stadig flere bilkjøpere, selv om de fleste er enige i at med gode dekk holder forhjulsdrift langt. Likevel skal du ikke kjøre så lenge med en firehjulstrekker før du lærer deg å sette pris på den ekstra tryggheten drift på alle hjul gir; du bare veet at frem kommer du…
Tucson diesel er en svært trivelig kjøreopplevelse. Veiegenskapene virker veldig forutsigbare og trygge, men mest imponert ble jeg over det lave innvendige støynivået – nesten på elbilnivå ved marsjfart!
Sannhetens øyeblikk for meg i forhold til batterielektriske biler heter lading og rekkevidde.
Dette er avgjørende faktorer for effektiv gjennomføring av lange turer, ikke minst i jobb-sammenheng. Skal jeg kjøre 70 mil, så nytter det ikke å skulle bruke en time eller to bare på å tilføre energi nok til å kunne gjennomføre turen.
Med dieselen gjør jeg normalt hele turen på én full tank. Og når jeg må etterfylle, tar dette maksimalt tre minutter. Ja, det koster mer – men den koster noe den tiden jeg alternativt måtte ha brukt ekstra på lading også.
Tradisjonell førerplass, javel – men jeg vil tro de fleste også kjenner seg fort igjen her.
Dieselen, uten tvil!
Like etter at jeg fikk Tucson 4WD 1,6 CRDI ble det en jobbtur til Lillehammer. Ved retur derfra hadde jeg kjørt 422 km, og gjennomsnittsforbruket var 0,56 l/mil. Samtidig hadde jeg fortsatt en rekkevidde på 447 km til disposisjon, og i fossil sammenheng er gjerne den rekkevidden ganske så reell. Dessuten hadde jeg vissheten om at det helseskadelige NOx-utslippet var erstattet av ufarlig nitrogen og vann.
Bilen er på vanlig Hyundai-vis veldig godt utstyrt, og har en førerplass jeg likte godt. Man sitter høyt og har god sikt, og alt man trenger er fornuftig plassert og lett å rekke. Det er et dashbord og instrumentpanel som er ganske tradisjonelt – og dermed er det også lett å bli fortrolig med for de fleste.
Tucson 4WD CRDI Teknikk med «alt» utstyr har en prislapp på 508.000, inkludert panorama soltak. Og om ikke så lenge dukker det opp en diesel/hybrid variant av modellen. Den vil trolig koste litt mindre, og gi Tucson større konkurransekraft i segmentet.
Det blir nok diesel for meg, en god stund ennå…