I dag er vel de fleste enige om at det kan være farlig forstyrrende å sitte med mobiltelefon på øret mens man kjører bil. Ja, unntatt noen selvutnevnte verdensmestre da, som er ”like sikre sjåfører” uansett hva de ellers bedriver bak rattet.
Men slik er det jo ikke – i alle fall ikke for normale mennesker: Jo flere distraksjoner under kjøring, jo større risiko for at en ulykke kan skje! (Dette gjelder faktisk for ”verdensmestrene” også, uansett om de er enige eller ikke.)
Nettopp sikkerheten er det avgjørende argumentet for at løs, håndholdt mobiltelefon er forbudt under kjøring. Dessverre ser vi fortsatt alt for mange eksempler på bilister som blåser i dette forbudet.
Dette har også politiet oppdaget, og er langt ivrigere enn før med atferdskontroller langs veiene. Og atferdskontroll betyr blant annet at man studerer kommende biler i kikkert for å avsløre ulovlig mobilbruk – og eventuell manglende bruk av bilbelter.
Bilbeltet skal jeg la ligge her, men derimot fortelle at politiet ser en kraftig økning i gebyrutskriving for håndholdt telefon. Foreløpig er prisen ikke helt avskrekkende, selv om også 1300 kroner sikkert gir meget dyre telefonminutter, men regn med en kraftig økning etter hvert, dersom dette fortsetter som nå.
Utrygt, dumt – og for de aller fleste helt unødvendig. Alle nyere biler har stort sett Bluetooth-opplegg, og da kan du ringe med av- og på-knapp på rattet, og begge hendene der de skal være, sånn cirka ti på to!
I dag er det heller ingen unnskyldning at ”det er så vanskelig å koble til Bluetooth”. Dette var til overmål sant på de første generasjonene av slike systemer – jeg har selv plundret meg både sint og lei uten å lykkes i en Honda Accord for mange år siden – men i dag er dette ren og skjær barnemat. Tilkobling av en moderne mobiltelefon i en nyere bil er ikke stort mer krevende enn å starte bilen.
Og skulle Bluetooth-muligheten mangle, så er det vel ikke verre enn å registrere hvem som ringte, og ringe tilbake etter at du har stanset bilen?