For Volvo, som seiler i kraftig medvind for tiden, har ladbar hybrid-konseptet blitt en knallsuksess. I dag er mer enn halvparten av alle solgte Volvo V60 (bildet) en slik modell, mens 44 prosent av alle solgte nye XC90 er ladbar hybrid. Spesielt de sistnevnte må vente både lenge og vel på å få bilen sin, men opplever åpenbart at det er verdt ventetiden.
Nye Volvo XC90 T8, som den heter, er en skikkelig kraftpakke. Med en systemeffekt på heftige 407 hk er bilen blant de sterkeste store SUV-ene på markedet, og – ifølge Volvo – også en av de reneste, med et oppgitt CO2-utslipp på bare 49 g/km CO2 og et oppgitt forbruk på bare 0,21 l/mil.
Samtidig klarer bilen akselerasjon fra 0-100 km/t på kvikke 5,6 sekunder, noe som nærmer seg sportsbilnivå!
Man bør nok ikke ha for store forventninger til å oppleve det oppgitte forbrukstallet for ofte, i alle fall tyder all vår erfaring med hybrider (også ladbare) på at man nok må plusse på noe i faktisk bruk.
Man kommer selvsagt langt med å være flittig til å lade, men blir kjøreturen noe særlig mer enn 60-70 kilometer uten ekstra lading, sprekker nok 0,21 like mye som det gjør det på andre hybrider. Bilen har ellers en oppgitt helelektrisk rekkevidde på 43 km, og igjen er dette høyst sannsynlig i overkant av hva som er oppnåelig i faktisk bruk.
Volvo – som andre bilprodusenter – følger imidlertid dagens pålagte målenormer, og som kjent er ikke disse veldig realistiske i forhold til normal bilbruk – men mer å betrakte som laboratorietall under ideelle forhold. Og ideelle forhold er vel det vi har minst av i norsk trafikk.
Men når det er sagt: Hvilken flott bil XC90 har blitt! Den er stor, den er sterk og den er premium, og prisen blir dessverre deretter…