Opel Mokka har det meste som skal til for å være et godt senior-alternativ. Forutsetning nr. 1 er den gode høyden som SUV-konseptet gir. Nesten like viktig er Opels glimrende lyssystem med adaptive bi-xenon og fjernlysautomatikk. Og du kan selvsagt få bilen med en trygg og velfungerende firehjulsdrift, slik prøvebilen hadde.
Det eneste jeg for min del savner da, er automatgir, som også er en viktig faktor for sikker kjøring. Kanskje blir dette tilgjengelig sammen med 4×4 når bilen senere i år kommer i oppgradert utgave?
Bilen jeg prøvekjørte var altså dagens versjon, som er siste årgang før ”oppussing”. Det betyr at den fortsatt har Opels tidligere så velkjente vrimmel av knapper og brytere på dashbordet. Dette er nå fullstendig forandret (til det kraftig bedre!) på for eksempel nye Astra og Insignia, og denne forbedringen kommer også på nye Mokka.
Bilens gode høyde gjør inn- og utstigning veldig bekvem. Stigtrinnet på prøvebilen var egentlig bare i veien – og helt unødvendig på en så vidt liten bil. For Opel Mokka har hyggelig kompakte ytre mål. Bilen er knappe 4,28 m lang og 1,78 m bred. Høyden er ca. 1,66 m, og egenvekten for prøvebilen – som var en 1,6 diesel 4×4 er 1429 kg. Jeg gjetter glatt at neste årgang også vil ha gått litt ned i vekt.
Ellers er det verdt å merke seg at bakseteplassen er bedre enn bilens ytre antyder, og at bagasjerom på 356 liter er helt på snitt for klassen.
Med Premium utstyrsnivå har Mokka nyttig utstyr som oppvarmet ratt, tretrinns setevarme foran, ryggekamera, navigasjonssystem, skinninteriør og virkelig supre forseter med sitteputeforlenger på begge. Utstyrslisten ellers er laaaang.
Med 136 hk diesel blir det greit fraspark i en bil som ikke er større enn dette. Opel oppgir blandet forbruk til 0,45 l/mil, mens CO2-utslippet er 119 g/km.
Prøvebilen er toppmodellen av dagens Opel Mokka, og det ender med en pris på kr. 381 800,-. Da er også ekstrautstyr som frontkamera med filskift- og kollisjonsvarsling, trafikkskiltgjenkjenning og sensor for kollisjonsvarsling regnet med.
Jeg trivdes godt i Mokka’en, og kjørte den i vinterens verste føre-periode så langt. Det var på alle måter uproblematisk. Skulle jeg vurdert modellen selv, ville jeg nok heller gått et hakk ned i utstyrsnivå – dersom jeg heller kunne fått med automatgir. Jeg ville nok også ha vurdert Opels fine 1,4 liter bensinmotor med 140 hk som alternativ til dieselen.