Bildet øverst: Mercedes Jellinek bak rattet i en Mercedes Grand Prix-konkurransebil i 1906.
Mercedes-navnet ble opphav til det som i dag er verdens mest verdifulle eksklusive bilmerke. Samtidig er det eneste europeiske varemerke på topp 10 av «Best Global Brands 2019», publisert av Interbrand. Dette berømte varemerket har en historie som går hele 120 år tilbake i tiden.
Historien startet 2. april 1900, da Daimler-Motoren-Gesellschaft besluttet å kalle bilene sine Mércedès. Opphavet til navnet var den 11 år gamle datteren til Emil Jellinek. Den østerrikske forretningsmannen bodde i Nice, og var forhandler av Daimler kjøretøy som han registrerte for billøp.
Inn i Mercedes-æraen
Den første bilen som fikk det vakre og melodiøse spanske kvinnenavnet, var Mercedes 35 PS. Den gjorde sensasjonell suksess under racinguken i Nice så tidlig som i mars 1901. Dette kom ikke bare som følge av den avanserte teknologien som sørget for seier i flere løp der i området. Like mye ble bilen lagt merke til for sin eksepsjonelt elegante design.
Mercedes 35 PS ble gjerne betraktet som prototypen på den moderne bilen på sin tid. Med sin progressive bilarkitektur ble den en viktig modell for hele bilindustrien. Eller, som Paul Meyan, generalsekretær i Automobile Club of France, sa det etter racinguken:
– Vi har gått inn i Mercedes-æraen.
«She’s Mercedes»
Siden den gang har Mercedes-navnet prydet radiatoren på personbiler fra Daimler. Navnet ble registrert som varemerke 23. juni 1902, og fikk patentbeskyttelse 26. september samme år.
Etter fusjonen av Daimler og Benz i 1926 ble navnet endret til Mercedes-Benz, men det har hele tiden vært uttrykk for en klar forpliktelse til luksus og innovasjon.
Mer enn noen annen bilprodusent vet Mercedes-Benz hvordan man best forener skjønnhet og eleganse med ytelser og teknologi. Slik er kombinasjonen av intelligens og følelse hemmeligheten bak Mercedes-Benz designsuksess også i dag.
Helt frem til våre dager er Mercedes-Benz det eneste bilmerke som bærer et kvinnenavn.
– Kvinner som Mércdès Jellinek og Bertha Benz var med på å forme suksess-historien Mercedes-Benz helt fra starten av, sier Bettina Fetzer, marketingsjef i Mercedes-Benz AG.
– Med vårt «She’s Mercedes»-prosjekt fra 2015 bygger vi en tradisjon for våre mange kvinnelige kunder verden over. Fremtiden til Mercedes-Benz skal kombinere bærekraft og luksus på en fascinerende måte, legger hun til.
Les også: T80: Mercedesen som skulle klare 650 km/t – i 1939