Familiebilene: Store og romslige – men ikke alle er tunge

Hofu plant
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bildet øverst: Mazda bygger sine familiebiler bl.a. ved Hofu-fabrikken der dette bildet er tatt. Mazda 6 er en lang og solid bil med meget god ytelse takket være lav effektbelastning. (Foto Mazda)

Du tenker kanskje at en familiebil på 4,7 meter er tung og har en motor som strever, men enda en gang er metervekt og motorbelastning poenget. La oss se på tolv lange.

Av Stein Bekkevold

De er alle over 4,6 meter lange, altså romslige familiebiler. Noen er mer lettbygde enn andre, og noen ganger gir dette seg utslag på krasjtesten i Euro NCAP. Vi tar det alfabetisk:

Audi

er solide og pålitelige biler, de er jo tyske, og A4 Avant er typisk. Den er 4,73 meter, en versjon veier 1.415 kg med motor på 110 kW, altså 150 (forbudte) hestekrefter. Hk er forbudt i internasjonale normer, noe som ble vedtatt for over en mannsalder siden. Årsaken er at tyngdekraften som definerer et kilogram – og slik definerer massekraft i følge Newton – varierer rundt på kloden. Og det er ikke smart …

A4 har en metervekt på 1.415/4,73 = 299 kg/m. Effektbelastningen er 1.415 kg/110 kW = 12,9, så motoren må jobbe litt for å dra bilen, men med helt OK forbruk – 0,57 l/mil. Teknisk sett en fint balansert bil.

En litt tyngre variant på 1.590 kg har motor på 180 kW, og den er sprekere – effektbelastningen er bare 8,8 kg/kW og forbruket 0,68 l/mil. Og metervekten er høyere, 336 kg/m. Generelt får A4 Avant 5 stjerner hos Euro NCAP men bare 39 av 100 poeng for fotgjengersikring, det kommer nok av frontens stivhet.

Audi A4.

BMW

En viktig tysk konkurrent er BMW 320. Den er snaut 4,7 meter lang og veier 1.450 kg – metervekt 309 kg/m. Vår variant har hele 140 kW, BMW er kjent for spreke motorer – det vet UP også … Bilen er litt tyngre på meteren enn A4, men effektbelastningen er bare 10,4 kg/kW, og forbruket 0,45 l/mil – og det er jo svært pent. Flinke folk, bayrerne. BMW fikk 5* hos Euro NCAP og får høye poeng på alt, inklusive sikring ved rundvelt som var 76 poeng av 100. Flott bil!

BMW 3-serie Touring.

Ford

En annen fin tysker, mer i økonomiklassen, er Ford Focus. Den er 4,67 meter lang, en modell veier 1.320 kg og har 92 kW motor. Lav metervekt, 283 kg/m. Her er forbruket 0,52 l/mil, delvis på grunn av effektbelastningen, 14,3 kg/kW. Med litt høyere dreiemoment ville nok bildet ha vært bedre.

Ikke alle importører oppgir dette. Underlig, for momentet sier mye om trekk-evnen. Men du finner tallet i håndboken, for fabrikken publiserer det. Mange av importørene bruker forresten fortsatt hk, sikkert fordi de mener at kundene ikke aner hva kW er bortsett fra i lyspærene. De tror kanskje du er dum?

Focus fikk 5* av NCAP, og bra med poeng jevnt over. Sikring ved rundvelt var 75 poeng. Forbruk ca 0,6 l/mil.

Storebror Mondeo er hele 4,87 meter lang, en modell veier 1.668 kg med en motor på 132 kW. Her er metervekten hele 1.668/4,87 = 343 kg/m, effektbelastning 12,6 kg/kW. Forbruk 0,54 l/mil. Enda en gang ser du forholdet metervekt, effektbelastning og forbruk.

Mondeo landet også på 5* men rundveltsikringen noe lavere, 73 av 100.

Ford Focus ST-Line stasjonsvogn.

Mazda

Neste ut er Mazda 6, også 4,87 meter, vekt 1.462 kg, metervekt 300 kg/m, og motor på hele 143 kW, effektbelastning bare 10,2 kg/kW. Bilen fikk 5* og høye poeng på alle, rundvelt 73 som Mondeo. Generelt sett en fin bil med god ytelse og virkelig god plass.Sprek, men litt tørst motor som gjerne slurper i seg 0,67 l/mil …

Mercedes-familien

er robuste og til dels tunge biler. Den C200 vi så på veier 1.515 kg og er 4,7 meter, metervekt 322,3 kg/m. Motoren yter 135 kW, så belastningen blir 11,2 kg/kW. C200 fikk som alle sine søsken 5* og høye poeng, rundvelt 75 av 100. Forbruk 0,61 l/mil. Teknisk sett et bra kjøp.

Opel Insignia GS

er en gammel og lett konstruksjon på hele 4,9 meter og vekt bare 1.366 kg. Motoren på gransket modell yter 121 kW, metervekt lave 279 kg/m og effektbelastning 11,3 kg/kW. Insignia fikk 5* også den – men sikring ved rundvelt ble 69 poeng av 100. Forbruk 0,55 l/mil er jo flott i en så stor bil. En du godt kan se nærmere på.

Opel Insignia

Peugeot 308

er 4,6 meter, gransket modell veier 1.200 kg og har en motor på 96 kW. Metervekt lav – 261 kg/m, bilen er en av de letteste. Effektbelastning 12,5 kg/kW. Forbruk 0,5 l/mil er pent med den belastningen. Modellen fikk 5* hos NCAP og var litt svak på fotgjengersikting (64 av 100, stiv front) men høy på rundvelt, 81 av 100 og faktisk best av alle. Sikkert stive søyler og kraftig takramme rund baut.

Skoda Superb

var tidligere av de aller lengste, men med 4,86 meter blir den nå slått av andre lange biler. Modellen veier 1.581 kg, har 125 kW motor og metervekt hele 325 kg/m, effektbelastning 12,6 kg/kW. Forbruk 0,57 l/mil er pent. NCAP gir modellen 5* og høye poeng på alt, med 71 av 100 på fotgjenger-vennlighet.

Skoda Superb, her ladbar hybrid.

Toyota Corolla

har vokst i alle år, og er nå 4,65 m lang. Sjekket modell veier 1.370 kg og har metervekt 295 kg/m. Motor 112 kW gir belastning 12,2 kg/kW, og forbruket havner på litt under 0,4 l/mil. Bra!

Corolla fikk 5* av NCAP og får høye poeng på alt – best av samtlige! Virkelig en familiebil å vurdere.

Toyota Corolla.

VW Passat

har også stadig lagt på seg, den er nå hele 4,77 m lang og veier 1.504 kg. Den vi så på har motor 110 kW, metervekt 315 kg/m og effektbelastning 13,7 kg/kW. Forbruk 0,44 l/mil er svært pent med den motorbelastningen.

Modellen fikk 5* av NCAP og høye poeng, men bare 54 av 100 for fotgjengersikting. Svært stiv i fronten?

Utslag

Hva skal vi si om dette? Det er store utslag i forholdet mellom forbruk og metervekt. Og NCAP-poeng. Fabrikkene ser ut til å velge ulik strategi når de plasserer stålet rundt i bilen. Noen veier lite pr meter, men får høye poeng i krasjtest, hos andre er det nesten motsatt. Noen som veier mye har lavere forbruk enn lettere, og har derfor bedre harmoni i motoriseringen. Alt i alt: En bil er virkelig et kompromiss. Sjekk selv!

Konklusjon

Metervekt under 300 kg/m er bra, energifasit under 11 kg/kW likeså. Da havner kanskje forbruket under 0,6 l/mil. Legg merke til at alle modeller kommer godt ut av det i krasjtestene, selv om metervekten svinger temmelig mye.

Noen fabrikker er nok flinkere til å regne karosseristyrke enn andre. Snodig, for regneprogrammene er mer eller mindre like, selv om noen kanskje er en tanke mer moderne…

Les også: Ford Mondeo Hybrid – deilig bil, med noen begrensninger

Forfatteren er bil- og fly-ingeniør og har tidligere arbeidet ved Saab AB i Linköping (fly) som konstruktør og i Teknisk Ukeblad som sjefredaktør.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com