Av stasjonsvogner til familiebilmarkedet er det få som kan vise til så lange tradisjoner som Volvo. Derfor er det store forventninger til Volvos nye V90, som tar opp arven etter utrolig populære V70.
V90 bygger på mer enn 60 års erfaring med stasjonsvogner. Det begynte med Volvo Duett, som kom i 1953, og var den første bilen som dekket eiernes behov til både aktiv fritid og i yrkeslivet.
Siden har Volvo solgt mer enn seks millioner stasjonsvogner verden over, noe som utgjør omkring en tredjedel av det samlede antallet Volvo-biler siden selskapet ble grunnlagt i 1927, og som understreker Volvos sterke renommé for gode stasjonsvogner til familiesegmentet.
– Vi er pionerer i dette markedet, sier konsernsjef Håkan Samuelsson hos Volvo Cars.
– Vi er for mange kjent som det beste stasjonsvognmerket, og med V90 viderefører vi denne delen av arven vår, understreker Volvo-sjefen.
Nye Volvo V90 bygger på den samme skalerbare produktplattformen (SPA) som søsknene XC90 og S90, og er stasjonsvognutgaven av den svært populære S90 sedan som ble lansert før jul.
Volvos historie er preget av en rekke klassiske stasjonsvogner, se bare her:
Duett
Duett ble lansert i 1953, og ble en av tidenes mest populære modeller. Dette var den første Volvo som ble eksportert til USA, og i 1997 ble den udødeliggjort med sitt eget svenske frimerke.
Amazon
I 1962 ble Duett etterfulgt av Amazon, eller 221, som var det offisielle navnet. Amazon var en betydelig mer elegant og raffinert stasjonsvogn enn Duett – som hadde sitt opphav som varebil – og bagasjerommet var romsligere.
S-modellen hadde hele 115 hk, og var en utrolig sportslig bil etter 1960-tallets standard. Bakluken var todelt i amerikansk stil, en løsning som dukket opp igjen 40 år senere på den originale XC90.
1800 ES
1800 ES var en oppdatering av 1800 sports coupè, og ble kjent i England som Shooting Brake; en sportslig stasjonsvogn med plass til jaktutstyr eller golfbag i bagasjerommet.
1800 ES ble lansert høsten 1971, og den mest oppsiktsvekkende egenskapen var kanskje den store bakruten uten ramme. Hengsler og håndtak var montert direkte på glasset, en svært moderne løsning på tidlig 1970-tall.
Siden 1800 ES ble bygd i bare litt over 8 000 eksemplarer, er den blitt en av de mest etterspurte av de klassiske Volvo-modellene. 1800 ES var også en tydelig inspirasjonskilde for Volvo Concept Estate, som ble lansert på bilmessen i Genève i 2014, og var en forløper til en ny serie stasjonsvogner fra Volvo.
245
I 1974 lanserte Volvo sin arketypiske stasjonsvogn 245, en bil som fremdeles assosieres sterkt med Volvo. Den ble produsert i nesten 20 år frem til 1993, og var også tilgjengelig i en mer eksklusiv utgave, 365 med V6-motor. På 1980-tallet ble 245 Turbo lansert som verdens første stasjonsvogn med turbomotor.
960
Volvo 960 var en videreutvikling av 700-serien fra 1980-tallet, og ble den siste bakhjulsdrevne stasjonsvognen produsert av Volvo.
960 ble lansert i 1990, hadde mykere karosserilinjer og en splitter ny 6-sylindret motor. I 1996 ble navnet endret til V90, et navn som nå dukker opp igjen nøyaktig 20 år senere. Dette var en av de mest elegante stasjonsvognene i Volvos historie.
850 T5-R
Med den intense gulfargen, 240 hk under panseret og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder var Volvo 850 T5-R en stasjonsvogn som ingen hadde sett maken til. T5-R ble lansert i begrenset antall som en eksklusiv modellår 1994-versjon av 850, og ble øyeblikkelig et samleobjekt.
Volvo 850 vakte også oppmerksomhet på racerbanen. Den tok det europeiske racing-miljøet med storm i 1994, da den debuterte i British Touring Car Championship (BTCC) som den første stasjonsvognen som representerte sin produsent.
Og så kom V70, da…