Faststoff-batteriene til elbiler kommer…

58sn2xvz7d
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er stor interesse for bedre elbilbatterier. Disse kalles faststoff-type og har en ny type elektrolytt. Bilde: Etter hvert kommer nok også Mercedes-Benz med de nye faststoffbatteriene. Her deres nyeste elektriske vidunder EQA. (Foto: Mercedes)

Du kan lese mer om batteriteknologien i artikkelen Sikrere elbil med faststoffbatteri, i arkivet til Bilstoff.no (klikk på Ta kontakt).

Av Stein Bekkevold

Turene i bilfabrikkenes dans med tema faststoff-elbilbatterier er mange. Blant de nyere turene er disse:

I 2017 informerte John Goodenough, som var med-oppfinner av Li-ion-batterier, om konkrete muligheter for et nytt faststoff-batteri (SSB) basert på en glass-elektrolytt og en alkalimetall-anode av litium, natrium eller kalium.

Senere samme år avslørte Toyota en videreutvikling av det ti år lange partnerskapet med Panasonic, som også handlet om slike batterier. På bakgrunn av sin tidlige, intensive forskning og sitt koordinerte samarbeid med andre bransjeledere, har Toyota nå flere SSB-patenter.

Derfor satte andre bilprodusenter – som kjapt så at også de måtte utvikle slik teknologi – seg på en voksende liste, som snart besto av BMW, Honda, Hyundai, Nissan og Fisker Inc. Disse ville lage sin egen løsning med det aggressive målet å levere superbiler innen 2020 (!). Dette ble betydelig forsinket da de heller satset på mer konvensjonelle elbiler for å konkurrere med Tesla Model Y (i 2020).

Andre selskaper, som NGK, har i det senere finpusset sin kompetanse og sine produkter for å møte den kommende etterspørselen etter keramisk baserte faststoffbatterier.

En viktig utvikling skjedde i 2018, da Solid Power – sprunget ut fra en forskergruppe ved University of Colorado/Boulder – fikk 20 millioner dollar i støtte fra Samsung og Hyundai. Pengene skulle brukes til å bygge opp en produksjonslinje for deres nye oppladbare litium-metallbatteri.

QuantumScape, enda en faststoffbatteri-produsent – denne gang utsprunget fra en forskergruppe ved Stanford University – fikk stor oppmerksomhet samme år, fordi VW investerte 100 millioner dollar i teamets forskning. De ble største aksjeeier sammen med Bill Gates. Med mål om å få i gang masseproduksjon av sine egne batterier, satset VW ytterligere 200 millioner dollar i juni i fjor.

Kinesiske Qing Tao startet den første produksjonslinjen for faststoff-batterier i 2018, der poenget var å levere enheter for noe de litt kryptisk kalte spesialutstyr og avanserte digitale produkter. Selskapet har senere snakket med flere bilprodusenter for også å levere batterier til biler.

I år vil Toyota vise en prototyp elbil med faststoff-batterier, og har tenkt å bli den første som leverer slike.

Solid Power sier de vil kvalifisere faststoff neste år.

QuantumScape har planlagt oppstart av masseproduksjon i andre halvdel av 2024.

Fisker sa opprinnelig at deres batterier skulle være klare for produksjon i 2023. Men 26. februar 2021 kunngjorde de at uforutsette problemer gjorde at de dropper faststoff inntil videre.

Og der står saken.

Les også: Hydrogen ja, men hvordan?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com