Det er utrolig at det i Europa i 2021 bygges en bil som er så lite sikker som Dacia Logan. Den fikk bare to stjerner i krasjtesten til Euro NCAP, mens liknende biler fra VW, Skoda og Renault fikk fem. Bilde: Dacia Logan. (Foto: EuroNCAP)
Av Stein Bekkevold
Hva tenker en slik fabrikk? At sikkerhet ikke er så viktig? Hva tenker kundene? Er det viktigere med lav pris enn med god sikring? Man kan lure. Selv kineserne har lært at de i Europa ikke kan levere annenrangs biler, etter å ha prøvd seg i starten.
Også de måtte nøye seg med et par stjerner i den velrenommerte testen. Og om du tror at dette er noe redaksjonen finner på, kan du lese hva Euro NCAP selv sa da de midt i april testet to modeller fra Dacia.
Etter å ha fullrost Skoda Enyaq og VW ID.4 – som begge fikk full pott i alle tester – sa generalsekretær Mickiel van Ratingen dette om Dacias modeller:
Nei, her gikk det ikke så bra. (Skjermdump: Euro NCAP)
– Dacia Sandero Stepway og Logan er tro mot lavprismerkets tankegang, og har derfor redusert sikkerhetsnivå. Det grunnleggende, autonome nødbremsesystemet registrerer bare biler – noe som snart blir et lovkrav – men er ikke laget for å hindre krasj med fotgjengere eller syklister, og modellene har ingen kjørefeltvarsling.
Kollisjonsbeskyttelsen er bedret, med en ytelse som ville gjøre bilene til firestjerners hvis det ikke var for de øvrige manglene. Bilsikkerhet generelt har kommet videre, og de største fremskrittene blir nå gjort ved å bruke høyteknologi for å forhindre ulykker. Dacia har funnet sitt lavprismarked, og holder seg til det, men en tostjerners rangering viser liten ambisjon, selv for et billig produkt. Deres beslutning om ikke å tilby et kamera er også ute av takt med markedet – og skuffende, ettersom Dacia er klar over at bilene deres snart vil måtte overholde kommende sikkerhetsforskrifter. Škoda og VW viser derimot hva som kan oppnås, og Euro NCAP vil rose dem for å tilby det høyeste sikkerhetsnivået, sa han blant annet.
Bilfabrikken Dacia ble startet i Romania i 1966 under navnet Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP). Fabrikken ble reist i Mioveni, og sto klar i 1968, godt hjulpet av Renault og den franske stat. Pressverktøy og produksjonsunderlag for modellen Renault 12 ble stilt til disposisjon.
Men før dette var klargjort, begynte fabrikken å bygge Renault 8, og kalte den Dacia 1100. Denne ble også bygget som 1100 S, med litt økt motoreffekt – da for løpskjøring og for bruk i det rumenske statspolitiet.