Først: Det kan være lurt å bli medlem i Norsk Elbilforening.
Ellers: Bilen må jo ha nok plass til bagasje og fire voksne, om dere er en familie.
Av Stein Bekkevold
Den må ha god sikkerhet (sjekk selv på nettet; Euro NCAP).
Du må klare å komme deg trygt rundt også på kalde dager og bør derfor ha en batteripakke på minst 70 kWh brutto. Bedre jo nærmere 100 du kommer. 100 kWh på to tonn moderne elbil er 50 kWh/tonn. Så i en elbil på 1600 kg bør du nok aller helst ha 50 x 1,6 = 80 kWh. Brutto. Veier bilen 1500 kg bør altså pakken ligge på 75 kWh.
Det er kW som gjelder
Bekreftet forbruk ved normal sommerkjøring på norsk landevei bør ikke ligge særlig over 1,3 kWh/mil om bilen er mellomstor og lettbygd (men sikker). Vinter: 1,5.
Og du bør nok ikke ha mindre enn 100 kW motoreffekt. Og det tilsvarer altså 136 FORBUDTE hestekrefter (motsatt er 100 hk = 74 kW) …. Dreiemoment over 200 Nm er fint. 300 er enda bedre.
Skaff god hjemmelader
Pass på at SOC/tid (SOC: State of Charge) er gunstig, du bør oppnå 80 % batteriopplading på en halv time eller mindre. Også dette kan du presse forhandler/importør på.
Og hva skal laderen levere? Ikke særlig under 80 kW opp til halvt ladet batteri. Sjekk oppgitt kuldefølsomhet! Forvarming MÅ til.
Pass på å investere i en skikkelig hjemme-lader, ellers må bilen stå der og lade og lade i 20 timer eller mer. Skaff proff kabel (type 2) om ikke bilen kom med en.
Bor du i borettslag, snakk med styret om lader!
Viktig om du er på tur: Det er lurt å lade opp til 60% – dersom dette holder helt hjem. REGN UT! Bruk forbrukstallet 1,5 kWh/mil. Øk dette om det er kaldere enn minus 5.
Noen kandidater
Noen mindre biler du kan se på: Sjekk klassen med bl.a. Opel Corsa-e, Peugeot e-208, BMW i3, Renault Zoe. Honda e og Mini Cooper SE er enda mindre. Sjekk med elbilforeningen. Familiebil? Ta utgangspunkt i noe a la nye Skoda Enyaq iV80!
Litt mindre bil? Sjekk modeller som Nissan Leaf og Peugeot e-2008, DS 3 Crossback e-tense (en Citroën-bror). Om du er Audi-, BMW- eller Volvo-fan kan deres nye el-varianter også være noe å se på. Men se på KIA og Hyundai også. Og de kinesiske …
Husk å sjekke vinterdata!
Husk at en stor elbil med mange hundre kW motoreffekt gir høyt forbruk, 2 kWh/mil eller mer. Kjører du svært pent kan du tyne ut 45+ mil rekkevidde, men det er med en klype salt.
Om du først vil orientere deg litt i markedet bør du gå inn på elbilforeningen.no og sjekke tester og oversikter over dagens og morgendagens modeller. Sjekk vinterdata også!
Smart av Nissan
Behov: Hvor skal du kjøre, hvor ofte – og MÅ du? Og hva MÅ du ha med deg i bilen; må du ha en Tesla eller holder det med en mellomstor a la Nissan Leaf?
Alt nå finner du noen store og mange mindre – og noen veldig små, alt fra Audi e-tron 50 og 55 quattro via BMW i3 og Hyunda IONIQ (ganske stor) til tassen Honda e og større saker fra Mercedes og Jaguar, og de nye fra Kina.
Nissan gjorde noe smart med nye Leaf, de lanserte den med to batteripakker: en normal på 40 kWh og en litt mer norsk på 62. Selv den er kanskje i minste laget, i sprengkulde.
Hvor grønne er de grønne?
En oversikt der Euro NCAP (GreenNcap) i februar 2021 gransket tilbudet av hybrider og en hydrogenbil for totalutslipp, viser det seg at de «grønne» ikke alltid er så grønne. Best var faktisk Hyundai NEXO (hydrogen) og VW ID.3 med 5 stjerner og Toyota Prius med 4. Tre modeller fikk da 3 ½ – Kia Niro, Skoda Octavia og Toyota Yaris, og noen lå på tre – Audi A3, Citroën C3, Seat Leon, Skoda Fabia og VW Golf. Resten svevde rundt 2-tallet. Gjennomgangen var finansiert av EU-prosjektet Green Vehicle Index. Sjekk selv!
Bildet viser en Hyundai Ioniq 5. Prøvekjør en!