Build Your Dreams forkortes BYD. Deres elbil Tang er en komfortabel sjuseter med anstrøk av luksus. Og 500 wattgamper klare i batteriet.
Tekst/foto: Morten Løken Kværnstrøm
Over den brede bakluken står det Build Your Dreams – BYD. Tidligere sjefdesigner for Audi, tyske Wolfgang Egger, står bak designspråket BYD Dragon Face som skal symbolisere sterke og lykkebringende krefter.
Bilen er riktig så stilig, med sin imponerende front og LED-lykter gir den et autorativt uttrykk. Om fabeldyret dukker subtilt opp i bilens linjer og form ellers, har ikke jeg nok kulturell dannelse til å uttale meg om. Jeg bare synes bilen er dritfin.
Den har solgt godt siden bilene begynte å komme til showrommene i september-leitet. Rett før jul ble den tusende bilen levert til kunde – ifølge en pressemelding fra BYD Norge.
Hos Sverre Haugli Bilforretning i Hønefoss, der Bilstoff lånte testbil, har det også rullet ut en god del av det splitter nye merket.
– Vi solgte 21 stykker innen nyttår. I år tror vi på minst 40 solgte. Vi er glad for at vi fikk BYD. Det er heller ingen særlig ventid på bilen, forteller daglig leder Espen Haugli.
Skal du ha med alle sju – også et lykketall – må du skyve andre seterad frem. Det er plass til et par små der bak – men det kan ble litt knapt for de med de skarpeste knærne. Men det er romslig plass til bena i treseteren, som gir en smule tilpasningsrom for de aller bakerst.
I de virkelig deilige forsetene kan du kose deg i kveldinga med hele 31 varianter av atmosfærelys. Teater, kaller BYD det – men for å få til en forestilling som sitter må lyden følge. Og det synes jeg ikke BYD byr på – selv med 12 høyttalere og en masse justeringer – og et DIRAC – Live-system. Den klangen som må til nådde ikke mine ører.
Og det var ikke støyen utenfra som ødela. For Tang stenger effektivt ute hjul- og vindstøy. De store, 21-tommers hjulene var til stede i hastighet rundt 100, men kun på et svært så akseptabelt nivå etter min mening.
Så må jeg nødvendigvis fortelle hvor kjapt du kommer deg fra stillestående til 100 i bilen med en egenvekt på nesten 2,5 tonn. Det er heavy – men batterier veier mye. Det kommer en ikke unna – per i dag, iallfall.
4,6 sekunder er alt BYD Tang trenger. Når alle de 510 hestekreftene slipper fri 660 newtonmetere med trekkraft, merkes det i ryggen. Da jeg med stivt blikk på veien passerte 80 eller deromkring, sa sidepassasjeren stopp. Det ble for ubehagelig. Store elmotorer har hensiktsløs voldsom fartsøkning – hvilket er moro, gitt.
Fremst av alt er BYD Tang komfortabel og lettkjørt. Likevel gir den bra kontakt med veien gjennom rattet. Til tross for vekten og familieorienteringen er styring og understell samspilt nok til å gi kjøreglede.
Interiøret er delikat. Mye alcantara, skinnflater, litt metall og noe pianolakk. Det er vellykket nok til å fange øyet og utstråle en innbydende atmosfære.
Skinnseter er som standard – ventilerte, med varme og minnefunksjon. Rattet er skinn, gir et godt grep – og varmer opp frosne fingre på kalde vinterdager. Både setet og ratt har minnefunksjon. Når du slår av tenningen, drar ratt og sete seg tilbake. Når du setter deg inn, glir begge til posisjonene de sist hadde under kjøring. Praktisk – og ikke av veien med funksjoner som drysser en håndfull luksus over en ellers travel hverdag.
Her er mye skinn i dashbord og i dørene. Lekre sømmer er en detalj som gjør seg – og den lysebrune fargen i setene (i testbilen) mot mørkere felter er en nydelig kombo. Lys over bakdørene, og i solskjermene.
En 12,3 tommers LCD-skjerm inneholder instrumentpanelets informasjon, som hastighet, fartsgrenser og mer, mens den bare litt større berøringsskjermen har alle appene, 360 graders ryggekamera, navigasjon, mobiltilkoblingen og diverse kjøretøyinfo.
Skjermen kan du sette i vertikal eller horisontal stilling etter ønske. Gjøres fra selve skjermen eller via en knapp på rattet. Mer kuriositet enn reell nytteverdi, muligens.
Spaken for kjøreretning og parkeringsbrems sitter lett tilgjengelig på midtkonsollen. Det er nokså store oppbevaringsrom der, koppholdere samt mobillader samt minnekort til bilens kamera. Med det kan du ta bilder, eller ta opp video.
Under armlenet med delt lokk – type Mercedes – er det to USB-tilkoblinger samt et 12-volts uttak. To USB C-plugger er plassert bak forsetene.
For å unngå oppramsingsfella skal jeg ellers bare nevne at BYD Tang er utstyrt med hele 25 sikkerhetsfunksjoner. Bilen har elleve utendørs radarer og et avansert system for autonom kjøring nivå to – ADAS. Fullt navn er ellers Advanced Driver Assistance System.
Bagasjerom er det nok av. Med nedslåtte for- og bakseter kan du helle inn 763 liter koffert. Som femseter får du med 578 liter bagasje – og med alle sju setene oppe blir bagasjeplassen redusert til 192 liter. Tillatt totalvekt for vogna er 3060 kilo.
Pris? 599 900 inkludert premiumpakke – med panoramatak, elektrisk bakluke, Brembo bremser og 22 tommers felg koster stasen 599,900. Type 2 ladekabel koster 2500 kroner ekstra. Tillegg for metallic lakk koster fra 4000 og faktisk opp til 11000.
Batteriene av typen Blade bygger BYD selv ved en spesialfabrikk i Qinghai i Kina. Teknologien er mer effektiv enn batteritypene som brukes mest i dag, og er tilnærmet brannsikre. BYD produserer også egne drivmotorer, styringssystemer, drivlinjer og ikke minst halvledere. Det siste gjør at fabrikken – i hvert fall for tiden – har et leveransefortrinn mot svært mange andre elbilprodusenter som mangler halvledere.
Målinger av forbruk og ladehastighet ble ikke gjort under testen, men forbruket oppgis fra fabrikken til å være 21,6 kWt per 100 km. Da etter WLTP-standarden.
Spesifikasjoner:
Drift | Firehjulsdrift |
Effekt – elmotor | 380 kW (509,5 hk) |
Dreiemoment | 660 newtonmeter |
Akselerasjon 0 – 100 km/t | 4,6 sek. |
Toppfart | 180 km/t |
Lading ladestasjon maks hastighet (tid) | 110 kW (30 minutter fra 30 til 80 %) |
Batterikapasitet | 86,4 kWh |
Batteri | BYD – Blade-batteri |
Rekkevidde blandet kjøring | 400 km |
Rekkevidde by/tettbygd strøk | 528 km |
Antall seter | 7 |
Egenvekt | 2489 kg |
Bagasjevolum | 192/578/763 liter |
Hengervekt | 1500 kg |