Toyotas aller første elektriske bil er hos forhandlerne i løpet av våren. Modellnavnet bZ4X hinter om firehjulsdriften (AWD) – og den nye elektrifiserte serien Beyond Zero.
Tekst: Morten Løken Kværnstrøm
Beyond zero – under null – står for nullutslipp. Om ikke Toyota har vært spydspiss i elektrifisering, er den japanske fabrikanten en av de mest erfarne på batterier og hybridbiler. Hybriden Prius kom så tidlig som i 1997.
bZX4 – som også fåes i forhjulsdreven utgave – er utviklet fra tegnebrettet av som elbil. Produksjonsplattformen skal brukes til batterielektriske biler. For spesielt interesserte nevner vi at den heter Toyota New Global Architecture – forkortet eTNGA.
God plass til familien
Batteriet med en kapasitet på 71,4 kilowattimer er plassert under gulvet – noe som gir lavt tyngdepunkt, god vektfordeling, og stor stivhet og høy styrke i konstruksjonen. Det er momenter som er positivt for kjøreegenskapene, sikkerheten og komforten.
Rekkevidden oppgis å være 410 km – målt etter WLTP-standarden. Nå er vi vel alle etter hvert klar over at faktisk rekkevidde er nokså mye kortere – men det gjelder alle elbiler. Elmotorene utvikler 217 hestekrefter (jo, gamle gampen er med ennå) som tilsvarer 162 kW.
Den forhjulsdrevne utgavens elmotor har en effekt på 150 kW – 204 hk, og 40 km lengre rekkevidde. Den sterkeste motoren får den 1950 kilo tunge bilen opp i 100 på raske 7, 5 sekunder.
Bilen er en familie-SUV med god plass til alle fem. Designet er en dempet futuristisk og innvarsler Toyotas nye tid – der 15 nye elektriske modeller skal komme på rad de nærmeste årene.
Interessant teknologi
Førermiljøet er oversiktlig og ser i det minste ut til å være laget for dynamisk kjøring – så skal vi ha i mente at det er en SUV som skal gjøre hele familien fornøyd og at komfort overstyrer spisse kjørekarakteristikker.
Teknologisk er bilen interessant. Den er Toyotas første med flyverdenens «steer-by wire-», som enkelt forklart sender signaler fra rattet til styremekanismen. Noen mekanisk forbindelse mellom ratt og forstillingen finnes ikke.
Rattet har kort utslag for sving. Nærmere bestemt 150 grader dreining for fullt utslag. Det gjør ratting morsommere og faktisk lettere i bystrøk der krappe avstikkere inn i sidegatene er dagens orden.
Firehjulsdriften er nyutviklet i samarbeid med Subaru. Det benyttes separate elmotorer på 80 kW på for- og bakakselen. XMODE gir føreren valg for snø/søle, dyp snø og søle og grepskontroll for virkelig tøff kjøring offroad – under 10 km/t.
Mange sikkerhetsfunksjoner
Sikkerhetssystemet T-Mate er av nyeste generasjon, som Toyota Safety Sense også er. Her er et vell av assistenter og varslingssystemer. Oppgradert kamera og radar foran, og også sideradar foran øker tryggheten både for bil, passasjerer og omgivelser.
bZ4X har Toyotas nyeste og kraftigste multimediaplattform med en berøringsskjerm på 12 tommer. Navigasjonen er skybasert. Oppdateringer over nett (OTA) sørger for automatisk oppgradering av programvaren og supplering av nye tjenester.
Toyota har mer enn 25 års erfaring fra utvikling av batteriteknologi for elektrifiserte biler. Litium-ionbatteriet i bZ4X garanteres å levere 70% av opprinnelig kapasitet etter opp til 10 års kjøring eller 1.000.000 km, ja nettopp: én million kilometer. Vi spår at batteriet i så fall lever i mange tiår etter at høgger’n har tatt alt rundt det.
Toyota skriver i pressemeldingen at forutsetningen for garantien er at eieren gjennomfører en årlig helsesjekk på et autorisert Toyota-verksted. Vi i bilstoff.no oppfatter kravet dit hen at det er bilen som må gjennom årlig service.
Toyota har utviklet det vannavkjølte batteriet med mål om å kunne levere hele 90% kapasitet etter 10 år/240.000 km ifølge samme pressemelding.
Infrarød knevarme
bZ4X har en varmepumpe som henter varme fra uteluften til å varme opp bilen, noe som har større effektivitet og krever mindre energi enn vanlige klimaanlegg.
For ekstra varme i kupéen, leveres bilen med infrarød strålevarme under rattstammen og dashbordet som varmer føttene og leggene til føreren og forsetepassasjeren. Denne funksjonen leveres i kombinasjon med setevarme og gir raskt varme.
Bilstoff.no kommer tilbake med rapport fra prøvekjøring av bilen når bilene ankommer Norge.
Tørre tall: Bredde/lengde/høyde/akselavstand i cm: 469/186/160/285. Bakkeklaringen er 21 cm. Bilen drar henger på totalt 750 kilo – og tar 452 liter bagasje.
Priser (uten omkostninger): Fra 399.900 for forhjulstrekk og fra 427.000 for firehjulsdrift.