Bilmerker som ikke må glemmes: Bristol – og Armstrong Siddeley

1280px-Armstrong_Siddeley_Lancaster_1947
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Ivrige lesere (tusen takk!) har gjort oppmerksom på to bilmerker som ikke må forbigås, nemlig de to engelske i overskriften.

Bildet øverst: En Armstrong-Siddeley fra 1947, håndbygget luksus for velbeslåtte, med diger motor og et usannsynlig forbruk. Foto A-S Owners Club

Av Stein Bekkevold

Bristol Cars

var en typisk etterkrigs-foreteelse akkurat som en haug andre biler, som Saab (flyfabrikk) og Subaru (Fuji, flyfabrikk det også).

Historien til Bristol Cars begynte i 1945. Bristol Aeroplane Co (BAC) fryktet stor ledighet etter krigen, og startet samarbeid med AFN Ltd, folkene bak Frazer Nash.

Alt i juli 1945 startet de med biler. De besøkte BMW, som lå med brukket rygg. Første modell het Bristol 400 og kom i 1947, tungt basert på førkrigs BMW´er. Den så ut som en BMW 327, men motor og hjuloppheng foran var fra modell 328, det bakre fra 326. BMW-grillen prydet nesa.

Helt til 1961 kom alle med BMW´s sekssylindrede motor. Den var populær, og satt også i mange sports- og racerbiler, som Frazer Nash, noen AC, noen Lotus og noen Cooper. I 1961 kom Bristol 407, en serie med Chrysler V8-motorer. Alle Bristol etter 1961, også Fighter- og Blenheim-modellene, fikk denne.

En tidlig Bristol en 400 – du ser tydelig at bilene var kloner av førkrigs BMW´er. Foto BMW

Armstrong Siddeley

var en britisk industrigruppe, aktiv i første halvdel av 1900-tallet. De startet i 1919, og ble kjent for luksusbiler og flymotorer.

Gruppen oppsto da Armstrong Whitworth ble kjøpt av Siddeley-Deasy, som – akkurat som en mengde andre håpefulle – laget luksusbiler for overklassen. Etter fusjonen fortsatte de med skarpt fokus på kvalitet i biler, flymotorer, tunge girkasser og busser, rakett- og torpedomotorer – og jernbanevogner.

Fusjoner bl.a. med Hawker Aviation og Bristol Aero Engines gjorde at bilproduksjonen opphørte i 1960. Selskapet gikk så inn i Rolls-Royce Ltd som ønsket å styrke fly- og motordivisjonen.

Den endelige bil-finalen kom da reservedelene og bildivisjonen ble overlatt til Armstrong Siddeley Owners Club Ltd, som eier patenter, design, opphavsrett og navnet Armstrong Siddeley.

Les også: Austin og Morris – og mange andre bilnavn 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com