Det tynnes kraftig i utvalget av bensinbiler for tiden, men Mazda holder ennå stand – og i siste generasjon er SUVen CX-5 bedre enn noensinne. Og den har vært en bra bil helt siden den ble lansert for ti år siden!
Av Frank Williksen
Mitt siste møte med CX-5 kom på det som trolig er tampen av modellens levetid. Den nye toppmodellen CX-60 er på vei inn, og blir utvilsomt et spennende alternativ som ladbar hybrid.
CX-5 er nylig frisket opp, og fremstår som en attraktiv SUV i sitt segment – en bra bil er blitt enda litt bedre. Dessverre er det grenser for hvor mye hjelp det er i dette nå, da «alle» skal ha elbil.
Mazda CX-5 har et design det er lett å like, noe salgstallene gjennom ti år også bekrefter.
Premium-preg
Nå er det ikke alle elbil-modeller som er like leveringsdyktige for tiden, og der ligger det jo en liten mulighet for mer tradisjonelle drivlinjer. For dem som fortsatt synes bensinmotor er greit, er Mazda CX-5 et fint alternativ.
Merket er kjent for god kvalitet og lite problemer, og leverer praktiske og brukervennlige biler. Med til bildet hører interiører som fortjener premium-stempel, og et generelt høyt utstyrsnivå.
Stor nok for mange
CX-5 hører hjemme i kompaktklassen, med lengde 4,55 m og bredde 1,84 m. Akselavstanden er 2,70 m, og bilen har en bakkeklaring på 200 mm. Til sammenligning er nykommeren CX-60 hele 20 cm lengre og 5 cm bredere, så dette vil bli en merkbart større bil. Dette understrekes også av et bagasjerom på 570 liter – nesten 70 liter mer enn i CX-5.
Uansett er CX-5 stor nok for de fleste. Med sine kompakte ytre mål er bilen både lettkjørt og smidig, og enkel å beregne i trange parkeringshus.
Stort bagasjerom – og lett å utnytte. Skal noe kritiseres her, må det være dybden, som gjerne kunne vært litt lengre.
Fint head-up display
Likevel er det på lengre turer jeg liker denne bilen best. På lange motorveistrekk med grei marsjhastighet trives CX-5 veldig godt, med behagelig fjæringskarakteristikk og lite innvendig støy.
Samtidig byr bilen på en svært tiltalende førerplass. Rett nok kunne sitteputen på førersetet gjerne vært noen få centimetere lengre, men setet står ellers absolutt til godkjent. De tradisjonelle klokkeinstrumentene er store og lettleste, og er plassert godt opp i synsfeltet. Et utmerket head-up display er uansett det man normalt har øynene mest på under kjøring.
Under dørken i bagasjerommet er det Plas til diverse småting man ønsker å oppbevare skjult.
Genialt enkelt
Like imponerende er ikke den sentrale skjermen midt på dashbordet. Plasseringen er kjempebra, og funksjonen er også upåklagelig, men med dagens mål blir den litt i minste laget.
Rosinen i pølsa for enkel og ukomplisert betjening, er likevel funksjonshjulet med taster på midtkonsollen – genialt enkelt og liketil i bruk, i hvert fall i forhold til trykking her og der på store skjermer.
Smart er også den lille dreiebryteren for volum på lydanlegget. Alt dette sitter i fingrene uten å måtte titte allerede etter et par kjørerturer. Veldig bra!
0,8 – 0,9 liter på mila
Bra er også motoren. I prøvebilen, som var toppmodellen Skyactiv-G Signature, sitter en 4-sylindret rekkemotor på 2,5 liter med 194 hk og største dreiemoment med gode 258 Nm ved 4.000 omdreininger.
Her er det ingen mangel på arbeidsvilje, og 0-100 km/t går unna på 9,2 sekunder. Toppfarten er 195 km/t. Mazda oppgir forbruk ved blandet kjøring til 0,8 l/mil, men jeg landet nok litt nærmere 0,9 l/mil under min prøvekjøring i vårvær med ca 10 varmegrader, og ellers greie kjøreforhold.
Men selv et såpass moderat forbruk for en bil med firehjulsdrift får nok enkelte til å rynke bekymret på øyebrynene nå, med bensinpriser som ser ut til å være på feil side av 27 kroner det meste av tiden…
God plass i baksetet – og bekvem inn- og utstigning.
Rikelig utstyrt
Utstyrsmessig er Mazda alltid med i fremste rekke. Det gjelder også CX-5. På sikkerhetssiden har bilen blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, autobrems opp til 160 km/t, blindsoneovervåking, varsel for kryssende trafikk, kjørefeltassistanse, bakkestartassistanse, ryggekamera og hele løperrekka av kollisjonsputer, selvfølgelig.
I tillegg finnes altså et førsteklasses head-up display, trafikkskiltgjenkjenning, adaptive frontlys, autobrems ved rygging, 360 grader kamera, tretthetsvarsler, adaptiv cruise kontroll og køassistent.
Skjermen på toppen av dashbordet har fin plassering og god funksjon, men blir litt beskjeden av størrelse i dagens marked.
Bose lyd og nappa skinn
Regn- og lysensor er en selvfølge, sammen med parkeringssensorer både foran og bak. Utstyrslisten byr ellers blant annet på detaljer som avising for vindusviskere, bakseter med justerbar ryggvinkel, navigasjonssystem, Apple CarPlay og Android Auto, induksjonslader for mobil, Bose lydanlegg.
I toppmodellen Signature krydres det hele med interiør i brunt nappaskinn, svart innertak og fotbrønnbelysning foran og bak.
Herlig bensinmodell
Som nevnt: En attraktiv bil på de fleste måter, og utvilsomt et fristende alternativ for dem som fortsatt vil ha fossil bil. Dessverre er dette antallet på vikende front, og 2035 er tross alt ikke så veldig mange år unna.
Men: Med Mazda CX5 får disse kundene i alle fall en herlig bensinmodell med god kjørekomfort, friskt fraspark, utstyr i massevis og ikke altfor høyt forbruk.
Ryddig og harmonisk design også av hekken.
Mazda CX-5 Skyactiv-G Signature:
Motor: 4 sylindre i rekke, 2,5 liter. 194 hk. Maks dreiemoment 258 Nm v/4.000 omdreininger.
Drivverk: Firehjulsdrift, 6-trinns automatisk girboks.
Lengde x bredde x høyde: 4,58 x 1,85 x 1,69 m
Akselavstand: 2,70 m
Bakkeklaring: 200 mm
Bagasjerom: 504 liter
Tillatt taklast: 75 kg
Tilhengervekt m/brems: 2.000 kg
Egenvekt: 1.627 kg
Tillatt totalvekt: 2.140 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,2 sekunder
Toppfart: 195 km/t
Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,8 l/mil
CO2-utslipp: 182 – 184 g/km
Pris: Fra kr. 622.900,-
Les også: VW Golf har aldri vært bedre- og har aldri solgt mindre