Vi fortsetter vår lille serie om bilhistorie, og ser på noe av det Storbritannia bygget før alt gikk rett vest. Visste du at Triumph først var en tysk tråsykkel? Snodig for alle oss som siklet over flotte saker som TR4 – for et par mannsaldre siden …
Bildet øverst: TR4 fikk oss til å gispe da den kom i 1961, med linjer signet Michelotti. Bilen var super, men kom for sent til å redde selskapet – skjebnen til så mange engelske. (Alle fotos: Triumph Motor Co)
Av Stein Bekkevold
Ja: Sportsbilen Triumph startet som tyske tråsykler, i en tid da alle skulle sykle og femti håpefulle bilfabrikker begynte med sånt, biler ble det langt senere. Morris er en av de mer kjente, Opel en annen, vi kunne nevne ørten til.
Men til saken: Triumph Motor Co var et britisk bil- og motorprodusentfirma på 1800- og 1900-tallet. Alt startet i 1885 da en foretaksom kar i Nürnberg startet S. Bettmann & Co. for å importere sykler fra Europa, og selge dem under eget navn i London, av alle steder.
Merkenavnet ble “Triumph” året etter, og i 1887 fikk mannen en partner, Moritz Schulte. I 1889 begynte de å bygge egne sykler – i Coventry. Men så skulle alle plutselig lage bil, etter at Otto, Daimler, Maybach og Ford hadde fått fart på sakene.
Den første egentlig populære Triumph, var Seven, som solgte så godt at selskapet overlevde den trange starten.
Havnet i British Leyland
Men det tok lang tid: Triumph bygget ikke biler før i 1923. De valgte sporty saker som unge adelige og deres etterapere ville ha, og det gikk godt, en lang stund. Men så kom 2. verdenskrig og ødela. Europa led lenge av ødeleggelsene, mye haltet og Triumph ble kjøpt opp av konglomeratet Leyland Motors i 1960.
Til slutt havnet de i giganten British Leyland (BL) i 1968, og Triumph ble feid inn i spesialistdivisjonen sammen med tidligere kompiser som Rover og Jaguar. Triumph ble bygget av BL til 1984, da merket ble pensjonert, og lå og sov i BLs etterfølger Rover Group. Rettighetene eies for tiden av BMW (selvsagt), som kjøpte Rover i 1994.
MC-Triumph
Selskapet ble omdøpt til Triumph Cycle Co. Ltd. i 1897. I 1902 begynte de med motorsykler, i Coventry. Først med innkjøpte motorer, men butikken gikk fint, og de begynte snart med egne.
I 1907 kjøpte de et nedlagt spinneri på Priory Street og bygde fabrikk. Store bestillinger for 550 cc Model H kom fra den britiske hæren under første verdenskrig; i 1918 hadde Triumph blitt UKs største MC-produsent. Og suksessen fortsetter – med gjenfødte maskiner …
Da Roadster kom i 1920 – med linjer som alle skulle ha på den tiden – ble den av onde tunger døpt The Dough, altså Deigen.
Bil-bakgrunn
I 1921 ble herr Bettmann overtalt av daglig leder C Holbrook – som ble ansatt i 1919 – til å kjøpe Dawson Car Company og bygge bil; en 1,4-liters sak døpt Triumph 10/20 ble tegnet av Lea-Francis, han fikk royalty for hvert salg.
Produksjonen av denne og etterfølgerne var moderat, men det tok av i 1927 med Triumph Super 7, som solgte i stort antall frem til 1934. Og resten er, som de sier, historie …
Sagaen er bl.a. basert på en historikk i The Autocar fra 1973.