Nissan Leaf ble lansert i 2011. Siden den gang har den vært med i toppen av salgsstatistikken, og selv etter 11 år er salgstakten fortsatt god. Nissan Nordic Europe markerte nylig leveringen av Leaf nummer 75 000 til en kunde hos Mobile Skøyen i Oslo.
For 10 år siden var det norske elbil-markedet så og si ikke-eksisterende. Flere små aktører hadde forsøkt seg med vekslende hell. Høsten 2010 tok Nissan sats og introduserte verdens første masseproduserte elbil i det japanske og amerikanske markedet.
Dette var noe nytt, en bil som var utviklet som en elbil fra bunnen av, med de fordelene dette medfører. Modellen – som har vunnet mange priser og blant annet blitt kåret til Årets Bil i Norge, Europa og globalt i 2011 – ble lansert i Norge høsten 2011.
Nissan Leaf ble en umiddelbar salgssuksess for elbil-hungrige nordmenn. Endelig var en nullutslippsbil tilgjengelig som kunne konkurrere med tradisjonelle fossilbiler til fornuftig pris, med plass til fem personer, godt sikkerhetsnivå, bra komfort og en rekkevidde som kunne dekke manges behov i hverdagen.
Nissan Leaf ble overraskende fort et vanlig syn på norske veier. I 2013 ble den Norges tredje mest solgte personbil, og det ble klart at Nissan traff markedet godt lenge før andre bilprodusenter for alvor hadde elektrifisering på agendaen.
Generasjon to av Leaf fikk – ikke uventet – sin europeiske lansering i Oslo. Modellen kom på markedet tidlig i 2018, og endte med å bli landets mest solgte bil dette året. For første gang – i noe land – gikk en elbil helt til topps på salgsstatistikken.
Nissan Leaf er fortsatt Norges mest solgte elbil totalt, og har spart miljøet for mye CO2-utslipp. Bilen har utviklet seg gjennom årene fra å ha et 24 kWt batteri til i dag med opptil 59 kWt batteri.
Leaf er fortsatt et eventyr for Nissan i Norge, noe overrekkelsen av bil nummer 75.000 til Silje Starheim ble en konkret bekreftelse på.