Debut-tur til Nidelv Brygge: Forståelig bobil-popularitet!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bobil 1

De siste årene har jeg mer enn én gang klødd meg i hodet over bobilenes raskt økende popularitet her i landet. Salget bare stiger og stiger, og i dag er det langt vanligere å møte bobiler i trafikken enn biler med campingvogn.

Hva kan årsaken til dette være? undret jeg – totalt grønn og uerfaren som jeg er med enhver form for campingliv; fra det enkleste vandrertelt til den mest avanserte bobil.

Det nærmeste jeg har kommet noen realistisk opplevelse av dette, var med en Bürstner bobil på Citroën-chassis tidlig på 1980-tallet, den gangen for å skildre fenomenet for Vi Menns lesere.

Nysgjerrigheten fikk sin belønning, Oslo Caravan stilte med en Bürstner på dagens nivå for en helgetest; så kunne jeg selv finne ut hva som gjør dette så attraktivt. Hvorfor velger stadig flere bort båt eller hytte til fordel for et nomadeliv langs veier i inn- og utland?

Mitt tema for testturen ble hyggetur med barnebarn, tre i tallet – 8, 12 og 13 år gamle, og målet for vår utflukt ble vakre Nidelv Brygge campingplass på His utenfor Arendal, på bredden av vakre Nidelva.

Først av alt konstaterte jeg at dagens bobil er noe totalt annet enn den 1984-årgangen vi tutlet omkring med i Friesland for snart 32 år siden… Ikke minst har dagens bobil motor av helt andre dimensjoner. Mens 1984-bilen var plent umulig å få over 80 km/t i motvind på flate tyske sletter, kan jeg bekrefte at dagens testbil, med Fiat Ducato og 130 hk Multijet diesel som understell, overhodet ikke har problemer med å følge trafikktempoet til langt ut i det uinteressante…

At Ducato-chassiset og 130-hesteren utgjør en svært så kjørbar helhet til tross for det store påbygget, fortjener i seg selv et stort pluss i margen. Bürstneren er rett og slett overbevisende lettkjørt og enkel å posisjonere på veien, og et supert ryggekamera gjør også manøvreringen på campingplassen enkel.

I løpet av våre drøyt 500 kjørte kilometer med bilen, endte forbruket på like under 0,9 l/mil, også det klart ”innafor”. Man kan jo si mye om ekvipasjen, men spesielt aerodynamisk er den nå en gang ikke.

Bobil 4

Noe av det som først slo oss, er hvor kreativt og smart konstruktørene har klart å utnytte den beskjedne plassen som er til rådighet. Husk at man har mer og mindre pakket en hel liten leilighet innenfor en total lengde på litt under 7 meter og en bredde på 2,30 meter. Likevel har bilen en romslig dobbeltseng akterut, toilett med dusj, kjøkken med 3-bluss kokeapparat, oppvaskbeslag med varmt og kaldt vann, kjøleskap (stort og meget bra!), fryser og rikelig med skuffer og små skap.

Det finnes bord som med vendte forseter makelig kan gi spiseplass til fem personer, og som natters tid blir til enda en dobbeltseng med noen enkle grep. Løse gardiner klipses fast for frontrute og sidevinduer, og privatlivets fred er også sikret.

Blir det kjedelig med kortspill og Yatzy, drar man bare flatskjermen ut av overskapet mot kjøkkenavdelingen, og vips, så har man TV til å underholde seg. Kanskje ikke med helt samme programomfang som hjemme, men er man på tur, så er man på tur!

Skulle det bli kjølig, har Bürstneren gulvvarme å by på, så også det er godt ivaretatt.

Et rommelig bagasjerom bakerst og nederst, under dobbeltsengen bak, rommer en rimelig omfangsrik feriebagasje uten problemer. På hekken er det stativ for sykler, og markise over høyre side av bodelen gir god skygge på så solrike dager som eksempelvis lørdagen vi tilbragte på Nidelv Brygge.

Bobil 3

Å si at barnebarna stortrivdes med bobilen er et kraftig understatement; ekstatiske er nok en mer presis beskrivelse av deres oppfatning av fenomenet bobil! Et gjenvendende spørsmål har blitt ”Når kan vi dra på tur igjen?”

For egen del må det sies at opplevelsen var ny og annerledes. Selv om ekvipasjen ser ruvende ut, og er nærmere sju meter lang og 2,30 meter bred, var kjørbarheten en stor positiv overraskelse – veldig enkel bil å manøvrere. Hatten tar jeg også av for de mange smarte og gjennomtenkte løsningene, og den suverene plassutnyttelsen.

Likevel er det selvsagt trangt, og uten noen forutgående campingerfaring er nok dette noe som ville kreve en viss tilvenning. Men at det er en fritidsform som lett kan gi sterk mersmak, er jeg ikke i tvil om.

Hva vi også fort oppdaget, er at det finnes massevis av små og større triks for å løfte opplevelsen litt ekstra, men dem lærer man selvsagt med erfaring…

Ja, pris, ja! Bilen vi kjørte er i dag gjenkjennbar som Bürstner T660 Nordic Edition. Den er 6,79 m lang, 2,30 m bred, og tillatt totalvekt er 3500 kilo, den mest populære vektklassen. Med en egenvekt på 2795 kg, vil man med eksempelvis to voksne og to barn ha bra med bagasjekapasitet i tillegg.

Denne halvintegrerte modellen koster nå fra NOK 796 644.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com