Jeg har akkurat kommet hjem fra Amsterdam, og det første møtet med det jeg tror blir den neste elbil-suksessen her på berget: Hyundai Ioniq EV. Sjelden har så mange piler pekt i samme positive retning samtidig: Bilen ser bra ut, er rommelig og har god kjørekomfort, den har bra rekkevidde – og den har knallgod pris.
Godt over 100 biler var solgt allerede før den internasjonale lanseringen, og det er et forhåndssalg Hyundai ikke har vært bortskjemt med på en tid.
Ioniq er størrelsesmessig et sted mellom C- og D-segment. Bilen er 4,47 m lang og 1,82 m bred og har 2,70 m akselavstand. Som ren batterielektrisk bil veier den 1420 kg, og har en tillatt totalvekt på 1880 kg.
Elmotoren har en effekt på 120 hk og et dreiemoment på pene 295 Nm. I Sport mode akselererer den fra 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 165 km/t. Ingen racerbil, altså, men ytelsen er så absolutt tilstrekkelig.
Oppgitt rekkevidde er 280 km, så det begynner å hjelpe. Man må likevel huske at dette er en noe teoretisk verdi – reell rekkevidde vil ligge lavere, avhengig av temperatur, strømforbruk og lignende. Batteripakken er lithium-ion polymer på 28 kWh.
Testkjøringen i området Amsterdam – Utrecht antydet en oppnådd rekkevidde på ca. 240 km etter en blanding av motorvei og en del lokalveier.
Ioniq EV er svært godt utstyrt. I grunnversjon til 234 950 kroner har bilen bl.a. oppvarmet ratt, lysautomatikk, elektronisk parkeringsbrems, autobrems med fotgjengergjenkjenning, ryggekamera, aktiv filskiftassistent, smart cruise kontroll med køkjøringsassistent, tre kjøremodus, 8 tommer skjerm med TomTom navigasjon, Android auto og Apple carplay, regnsensor, justerbar regenerering, og batterivarmer.
I tillegg kan man kjøpe teknikkpakke til 20 000 kroner, med blant annet trådløs lading for mobiltelefon, utvidet sikkerhetspakke med blindsonevarsling og ryggeradar foruten varmepumpe.
Det eneste som står på listen over tilleggsutstyr ellers, er ventilerte skinnseter og soltak. Plusser man på absolutt alt, blir prisen 274 950 kroner, og det er en prislapp som vil bli lagt merke til.
Det smarte med Ioniq, er at bilen kommer i tre alternative ”grønne” varianter. Samtidig med EV-utgaven kommer HEV, en hybrid (bensin/el) med systemeffekt 141 hk, også den til priser som vil oppleves som meget behagelige i forhold til hva man får. Og litt lenger frem kommer samme modell også som ladbar hybrid (plug-in) og kompletterer trekløveret.
Å si at Hyundai-forhandlerne gleder seg, er å ta svært forsiktig i!