I serien der vi titter på sære bilmerker er vi i igjen i England, for ikke noe er vel mer engelsk enn en tung og dyr Armstrong Siddeley Sapphire fra 1953. Se her:
Bildet øverst: Armstrong Siddeley Sapphire, en stor (5,4 m), tung (2,2 tonn) og tørst (sekssylindret 3,5 l) bil som adel og prinser ble fraktet rundt i… Det andre bildet viser en eldre Armstrong-Siddeley. (Fotos: Bristol Aeroplane Co/arkiv)
Av Stein Bekkevold
Armstrong Siddeley var et britisk teknologikonsern som drev stort tidlig på 1900-tallet. De startet i 1919, og ble kjent for luksusbiler og flymotorer.
De oppsto da Siddeley-Deasy kjøpte Armstrong Whitworth, som håndbygde biler for samfunnets øvre lag. Etter fusjonen fortsatte de med slike, pluss flymotorer, girkasser for tanks og busser, rakett- og torpedomotorer – og jernbane-vogner.
Fusjoner, og kjøp av Hawker Aviation og Bristol Aero Engines, gjorde at bilbygging opphørte i 1960. Selskapet ble sugd inn i Rolls-Royce, som ville ha kloa i fly- og flymotorvirksomheten. For å gjøre en lang historie kort.
Senere ble reservedelene og bilinteressene solgt til Armstrong Siddeley Owners Club, som nå eier patenter, design, opphavsrett og varemerke, med navnet Armstrong Siddeley. Betraktet som en elegant bil for kongelig bruk ble den nesten helt håndbygde “Armstrong Siddeley Saloon” brukt av prinsen av Wales (senere kong Edward VIII) under en rundtur i Uganda i 1930.
Bakgrunn
Siddeley Autocar Company i Coventry ble startet av John D Siddeley (1866–1953) i 1902. Produktene, laget i et Vickers-datterselskap, var da basert på Peugeot med mange deler derfra, men de hadde engelske karosserier.
- D. Siddeley ble salgssjef for Vickers´ datter Wolseley tidlig i 1905, samtidig som Wolseley kjøpte goodwill og patenter til Siddeleys bil. Senere trakk Herbert Austin seg ut for å starte eget, og Siddeley ble daglig leder.
I 1909 trakk han seg fra Wolseley og overtok året etter The Deasy Motor Car Co.Aksjonærene var så fornøyd at de i 1912 endret navnet til The Siddeley-Deasy Motor Car Co; Siddeleys navn preget radiatorene fra 1912. I reklamen begynte han med slagordet “As silent as the Sphinx”, med en sfinksmodell på radiatortoppen.
Surriball
I april 1919 ble Siddeley-Deasy kjøpt ut fra Armstrong Whitworth Co i Newcastle, og ble Armstrong Siddeley Motors Ltd, et datterselskap med J. D. Siddeley som adm. direktør.
I 1927 slo de design og utvikling sammen med Vickers for å bli Vickers-Armstrong.Armstrong Siddeley produserte nå luksusbiler, flymotorer og fly. I 1935 ble J. D. Siddeley kjøpt for 2 millioner pund av fly-pioner Tommy Sopwith som eide Hawker Aircraft, for å skape – sammen med Gloster Aircraft og Air Training Services – selskapet Hawker Siddeley, flyprodusent.
Armstrong Whitworth Aircraft og Armstrong Siddeley Motors ble nå døtre av Hawker Siddeley, med Sopwith som ny styreleder. Og så ble det mer og mer fokus på fly. Armstrong Siddeley ble fusjonert med flymotor-delen av Bristol Aero Engines og ble Bristol Siddeley.
Alt dette var en del av en intens «rasjonalisering» – under statlig innflytelse – av de britiske fly- og flymotorprodusentene. Og bilene forsvant i tåka. Som vanlig i industrinasjonen UK…