Bilindustrien i Sør-Korea startet med brødrene Choi, som i 1955 satte en jeep-motor i en hjemmesnekret bil av plater fra oljefat. I dag er industrien blant verdens største…
Bildet øverst: Den hjemmesnekrede Choi-jeepen Gukja Shibai fra 1955. (Foto: KAA)
Av Stein Bekkevold
Bilindustrien i Sør-Korea er nå den femte største i verden, og den sjette største på eksport. Mens det første bare var montering av importerte deler, er Sør-Korea nå en av de mest avanserte bilbyggerne.
Årsproduksjonen var over en million biler alt i 1988. På 1990-tallet bygget de en rekke modeller, og viste ikke bare gode evner i design, ytelse og teknologi, men også at industrien var blitt moden. Med god hjelp…
1955
Historien begynte i 1955 da Choi Mu-seong, en forretningsmann, og to av brødrene hans satte en jeepmotor på et chassis med karosseri av plater fra oljefat – og militære, vrakede jeep-deler. Deres første het Sibal. Det betyr ny start.
For å bygge bilindustri lanserte regjeringen i Sør-Korea i 1962 “Automobile Industry Promotion Policy” og Automobile Industry Protection Act for å beskytte den gryende industrien.
Utenlandske produsenter ble snart utestengt, bortsett fra selskap som samarbeidet med lokale enheter. Beskyttelse, var mantraet. Proteksjonisme, altså.
Kia har høstet mye ros for design, dette er den populære elbilen EV6. (Foto: Christer Williksen)
Montører
Innsatsen gjorde at andre virksomheter kom inn i bransjen, med nye start-ups. Tre ble etablert i 1962: Kyeongseong Precision, som snart ble Kia, og som begynte å montere Mazda-biler i 1962; Dongbang Automobiles, som ble fusjonert med Ha Dong-hwan og ble Ha Dong-hwan Automobile Co. – som ble SsangYong Motor Co – i 1963; og Saenara Auto, et teknisk samarbeid med Nissan; den første med moderne utstyr, kjøpt opp av Shinjin Industries (med Toyota) i 1965. Asia Motors Co ble etablert i 1965, og Hyundai Motor Co i 1968 – i teknisk samarbeid med Ford. Alle disse var montører, og importerte delene.
Brudd
I 1970 begynte Toyota å tvile på Shinjin. Etter brudd i 1972 inngikk Shinjin samarbeid med GM i GM Korea, som ble Saehan Motors i 1976. Kia åpnet sitt Sohari-anlegg i 1973 i Gwangmyeong.
Hyundai Pony, den første koreansk-utviklede bilen, kom i 1975. Hyundai klarte dette ved å leie inn G Turnbull fra British Leyland som visepresident. De inngikk omfattende samarbeid: design fra Italdesign; girkasse og motor fra Mitsubishi; teknologi fra Perkinson; delestøping ved Ogihara Mold Company; presser kjøpte de fra Frankrike; og kreditt fikk de av Barclays Bank og France Suez.
De fikk en ny start da de eksporterte Pony til Colombia, Venezuela og Ecuador fra 1976 til 1982, den første eksportbilen. I 1977 ble Motores Tecno i Costa Rica første Hyundai-distributør i Mellom-Amerika, med Hyundai Pony pickup.
I 1982 fikk Daewoo kontroll over Saehan Motors, og ble Daewoo Motors i 1983.
Hyundai Ionic 6 – elbil på langtur. (Foto: Hyundai)
Krise
Koreas bilindustri led under energikrisen i 1979, som ga resesjon. Regjeringen tok grep i 1982 ved “Automobile Industry Rationalization Policy”, for å forhindre altfor stor konkurranse mellom de fire store: Hyundai, Kia, GM Korea og Asia Motors. I tillegg utsatte de en planlagt import-liberalisering.
Shinjin Jeep, et datterselskap av Shinjin Motors, ble Geohwa Co. i 1981, og ble i 1985 overtatt av Dong-A Motor Co. – tidligere Ha Dong-hwan Automobile Industry Co.). I 1986 ble de omdøpt til SsangYong.
Det har virkelig gått for seg i dette landet.
USA
Mens det å få tak i deler var vrient på 1970-tallet, ble utvikling av eksportorientert industri et problem på 1980-tallet. Hyundai gikk inn i USA i 1986 med Excel (Pony), og satte straks salgsrekord – 126 000 stk. Magasinet Fortune kåret Excel til “Beste produkt 10”, på grunn av den lave prisen …. Men de hadde også ofte lav kvalitet. Dette ga Hyundai dårlig rykte i USA.
Med satsingen på eksport kom de fra 1989 med nye modeller, designet internt og bygget med egen teknologi, og da kom Sonata, en mellomstor sedan. Den inneholdt mye fra Mitsubishi – design og deler. Eksporten til USA oversteg én million i 1990. Detroit vred seg i smerte.
I 1992 vant modellen Scoupe Turbo Pikes Peak Hill Rally, året etter ble Elantra “Beste bil i 1993” i Australia. Hyundai Accent fikk Canadian Best Buy Award i 1995, og Avante slo alle i Asia-Pacific Rally.
Staten sto bak
Midt i all suksessen var det fortsatt problemer for Hyundai. Selv om rimelige Excel først ble godt mottatt, ga den Hyundai dårlig image, feilene ble tydelige. Kutt i kostnadene hadde senket kvalitet og pålitelighet. Salget falt og forhandlere begynte å droppe merket.
Snarere enn å glemme verdens største bilmarked, begynte Hyundai å investere tungt i kvalitet, design, produksjon – og langsiktig forskning – og kom med ti-års eller 100 000 km garanti i USA. Innsatsen lønte seg. I stor grad sto staten bak. Også nå.
Sjelden fugl i Norge, en Elantra fra 2021. (Foto: Hyundai)
Mer aggressive
Mot slutten av 1900-tallet møtte industrien igjen et enormt press, med et hjemmemarked som bare vokste fem prosent, og større konkurranse utenlands. På bakgrunn av energisløsing, luftforurensning og økt trafikkbelastning innførte regjeringen tunge avgifter på biler og bensin, sammenlignet med de andre store billandene.
Som svar ble koreanske bilfabrikker mer aggressive på pris og kvalitet, og utvidet produktspekteret. Internt press tvang fabrikkene til å satse aggressivt internasjonalt. Tidlig på 1990-tallet begynte Daewoo å ekspandere kraftig. Til 1996 var alle modeller basert på GM.
Etter den asiatiske finanskrisen i 1997 overtok de SUV-spesialisten SsangYong – men fikk økonomiske problemer i 1999.
Nord-Amerika
Asia Motors ble slått sammen med Kia i 1999. Kia hadde hatt finansproblemer siden 1997, og var med på å presse Sør-Korea inn i krisen. De ble kjøpt opp av Hyundai i 1998.
Samsungs oppstart i industrien var også problematisk. De startet i 1994 og begynte med biler i 1998, akkurat da Sør-Korea havnet i finanskrisen. Med store økonomiske vanskeligheter solgte Samsung en sytti prosent eierandel i selskapet til Renault i september 2000, og de ble kjapt omdøpt til Renault Samsung Motors.
Samsung våget seg også inn på markedet for tunge kjøretøy, og grunnla Samsung Commercial Vehicles i 1996, men slo seg konkurs i 2000.
GMs kjøp av Daewoo i 2002, og Hyundais bygging av en fabrikk til én milliard dollar i Alabama i 2005, var to trekk som viste koreansk fokus på Nord-Amerika. Anlegget gjør Hyundai til den sjette asiatiske med amerikansk fabrikk, den tredje utenlandske i Alabama. I 2009 åpnet en annen amerikansk fabrikk som ble tvilling. Den ligger i Georgia og bygger KIA.
Hovedkilde: Korea Automobile Association (KAA)
Les også: Bilens navn: Japanerne kommer – fra kork og vevestoler