Det er ingen selvfølge: Kvalitet må tegnes inn

1920px-1988_Jaguar_XJ42_Prototype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Kvalitet er en varig opplevelse av at kjøpet gir forventet ytelse og holdbarhet. Og fabrikken må skaffe dette til laveste kostnad.

Bildet øverst: Av en Jaguar F forventer du mye mer enn av en teknisk sett nesten lik bil med et annet navn, og dette er litt av en utfordring. (Foto: Jaguar)

Av Stein Bekkevold

Kvalitet er en samling egenskaper som oppfyller behov eller forventning, underforstått eller obligatorisk. Når du kjøper noe så dyrt som en bil – der over halve prisen her i landet er skatter og avgifter, forventer du kvalitet som tilsvarer prisnivået, eller navnet.

Ingen forventer det samme av Golf som av Porsche – Porsche koster dobbelt så mye, og har et navn. Med navnet assosieres kvalitet. Så mye av opplevelsen er en forventning, noe du føler, noe naboen har skrytt av – eller noe en selger lovet deg.

Alltid et tak

Teknisk er kvalitet hvordan produktet defineres. Når VW og andre planlegger en ny modell – med utpris for eksempel 20 000 euro – starter dette med mange spesifikasjoner. De velger deler og undersystemer som tilsvarer det fabrikken må ha som pris-ut-av-døren; en bil med slik gateverdi kan ha et tak på 7 000 euro netto. Og dette er potten ingeniører, innkjøpere og andre har å holde seg til.

Med jevne mellomrom tar Volvo – og andre – en body-in-white ut av linja og sjekker den; alt skal stemme på en tidels millimeter. Poenget er å hindre (økende) avvik i pressing og sammenføyning. (Foto: Volvo)

Nye metoder

Kvalitetsmetodene kalles Total Quality Management (TQM, Samlet kvalitetsstyring). De er «en organisasjons-omfattende innsats for å skape et klima der alle konstant forbedrer evnen til å lage riktige produkter og tjenester av definert verdi.»

«Total» understreker at alle avdelinger – ikke bare de «på gulvet» – men også salg og markedsføring, regnskap og finans, utvikling og konstruksjon – alle skal forbedre driften; med «ledelse» menes at ALLE ledere aktivt skal styre og styrke kvaliteten ved finansiering, opplæring, bemanning og målsetting.

If Japan can…

Det er ikke enighet om detaljene, så TQM trekker i stor grad på etablerte metoder for kvalitetskontroll; industrien startet ikke på null. Men: På grunn av konkurransen fra et disiplinert Japan fikk TQM enorm betydning tidlig på 1990-tallet – før ideene ble erstattet av standarder som ISO 9000.

I 1970- og -80 årene hadde Nord-Amerika og Vest-Europa fått kraftig juling i møte med Japan om evnen til å lage varer av riktig kvalitet til riktig pris. For første gang siden den industrielle revolusjon i 1870-årene ble Storbritannia nettoimportør av ferdigvarer. USA foretok sin egen dypgransking, den munnet ut i TV-program som If Japan Can … Why Can’t We?

Kvalitet styres i stor grad av nøyaktigheten i pressing og jobben i sveise-jiggene, der jiggens målnøyaktighet er helt avgjørende. (Foto: Volvo)

Styrke

Så industrien måtte – for å unngå kollaps – granske Japans metoder for kvalitets-kontroll, og hvorfor disse var så vellykket. Det var midt i alt dette at TQM slo rot i USA, Canada og Europa. Man kan diskutere hvor vellykket det var, i lys av Japans (og Koreas) fortsatte styrke som bilprodusent.

…og lagånd

I dag er kvalitetskontroll en prosess der alle enheter vurderer kvaliteten på alle faktorer i produksjonen, ingen får sitte på høy hest. ISO 9000 slår fast at TQM er «samlet styring fokusert på å oppfylle kvalitetskrav». Med særlig vekt på dette (i ISO 9001): Kontrollinstanser, jobbstyring, definerte og godt administrerte prosesser; ytelses- og integritetskriterier, og identifikasjon av kvalitetsrelevante prosesser(!).

I tillegg kommer oppjustert kompetanse, som kunnskap, ferdigheter, erfaring og kvalifikasjoner. Og mykere elementer som personell, selvtillit, organisasjonskultur, motivasjon og lagånd.

Kvalitet må tegnes inn – og bygges inn i bilen, du kan ikke kontrollere inn det bilen ikke er tenkt og utviklet for. Her sjekkes om jobben var god nok i det foregående trinnet; dette kan kalles Buy Off Station. (Foto: Geely)

Godkjenning

Inspeksjon er viktig i kvalitetskontroll, alle produkter sjekkes av spesialister. Disse vet eksakt hvilke avvik som kan tolereres. Dette gjorde at hver del av linjen (samlebåndet) ble definert som avsluttet sektor – neste sektor sjekket, godkjente og kvitterte ut bilen fra den foregående, noe vi så hos Ford alt på 1970-tallet, de kalte det Buy Off Stations. Inspektøren for Linje 2 hadde full myndighet til å godkjenne eller forkaste bilen fra Linje 1 før den gikk videre. Da gjaldt det å ha is i magen, for alle kjente jo hverandre.

Måtte skjerpe seg

Masseproduksjon – som startet i Chicago, og ble videreført i Fords fabrikker i Detroit – laget prosesser med fullt utskiftbare deler og helt like dimensjoner og utførelse. Dette hadde Henry Ford lært da han drev tidsstudier i Singers symaskinfabrikk.

Men prosessene var ikke gode nok, og kundene var fortsatt misfornøyd. Kontrollen måtte skjerpes, slik at resultatene ble tilbakeført direkte til utviklingsavdelingen. I starten skapte dette strid – gamle ingeniører satt arrogant på høy hest – men fabrikken måtte skjerpe seg, og det var ingen vei utenom. Dette fungerte bra i Tyskland og Frankrike, men bare så som så i USA og UK. Og der ligger noe av årsaken til at bilindustrien der domineres av Tyskland, Korea og Japan…

Les også: Karbonfiberbil – kommer den?

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com