Gamle Lada var en russifisert Fiat 124, mens nye Vesta mest er en mer moderne avlegger fra Renault/Nissan.
Bildet øverst: Du husker gamle Lada, en italiensk russer (Fiat 124) med velfylt verktøysett og ekstra bakkeklaring? (Foto: Lada)
Av Stein Bekkevold
Russisk bilproduksjon: Tidlig innså bolsjevikene at de måtte ha teknisk hjelp utenfra, og kapitalistene sto i kø for å hjelpe, særlig var Ford ivrig. Og da partieliten skulle vise seg i sine dollarglis med navn etter partipamper som Ligatsjev (ZIL), Stalin (ZIS) og Molotov (ZIM), ryddet politiet avenyene slik at ingen forstyrret de høye herrer; vlasti. Bilene var håndsnekrede kopier av Chrysler, Packard og sånne…
Modifisert Fiat 124
Da Partiet etter femti år innså at allmuen måtte få mer enn hest og kjerre å forflytte seg rundt med – i verdens største landområde – dro de til Italia og fridde til Fiat-mogul Gianni Agnelli. I mai 1966 var avtalen klar, og vlasti anla en fabrikk øst ved Volga.
Der skulle de bygge en sterkt modifisert Fiat 124 kalt Zhiguli – eksportvarianten fikk senere navn etter elvebåten Lada. Og byen Stavropol ble omdøpt til Tolyatti etter den ivrige italienske kommunist Palmiro Togliatti, en intens marxist, som ble sovjetisk statsborger i 1930, men som bodde i Italia til sin død i 1964.
Pampebilen ZIS 110 var tung og håndbygd (Packardkopi), fra Stalinfabrikken (Zavod Imenji Stalina) for å imponere allmuen der de høye herrer raste langs avenyene i Moskva i 100 km/t… (Foto: APN)
Egentlig smie
Da Fiat 124 skulle bli Zhiguli/Lada fikk italienske (og noen sovjetiske) ingeniører beskjed om å russifisere bilen. De økte bakkeklaringen, satte inn grovere hjuloppheng, og utstyrte bilen med en verktøypose. Bygdeveiene passet best for traktor, og det var milevis mellom verksteder som kunne fikse noe annet.
Fabrikken som skulle bygge bilen ble døpt AvtoVAZ, der VAZ betyr Volshkij (ved Volga). Auto Zavod og zavod er gammelrussisk for fabrikk – egentlig smie.
Nye Lada Vesta er da en lekker bil? Den er utviklet av Renault-Nissan som eier aksjer i Lada-fabrikken. Men situasjonen ble uviss da Putin begynte å krige. (Foto: Lada)
Der står saken
I mars 2008 kjøpte Renault 25 prosent av aksjene for 1 milliard US dollar(!), og Putin smilte fra øre til øre. Deretter utviklet Renault-Nissan til 2014 en ny bil basert på sin egen teknologi – og Vesta kom. Etter mye om og men, ble den satt i produksjon med folk fra Renault-Nissan i alle ledd.
Selskapet bygger også andre moderne skapelser, men eksport er det så som så med, særlig etter at Putin skulle fjerne de folkevalgte i Ukraina og sette inn sine egne i styre og stell. Så der står saken. Mens den gamle Moskvitsj-fabrikken (AZLK) øst i Moskva står stille, og russerne skylder på sanksjonene.