Skjedd lite med bilen? Halloooo!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Opel Kadett 5

Er du blant dem som mener at det ikke har skjedd stort med bilen over de senere tiårene, er det bare å spørre, lett forundret: Hvor har du vært?

Går vi rundt 50 år tilbake, altså like etter at bilen ble frigitt for salg uten løyve her i landet, og sammenligner en av datidens modeller med tilsvarende i dag, er det snart bare antall hjul og rattet som er likt!

Ikke en gang fremdriftsmåten har fått være i fred. I dag er rundt fire av ti nye biler som selges her i landet enten ren elbil, hybrid eller plug-in hybrid (pluss noen ganske få hydrogen-biler). Og fremtiden er utslippsfri, den diskusjonen er historie.

Et godt eksempel på hvor mye som faktisk har skjedd, kan være en Opel Kadett, forgjengeren til dagens Opel Astra. La oss titte litt i en Kadett-brosjyre fra tidlig 1960-tall fra Bodø-forhandleren O. P. Fure, der bilen den gang kostet kr. 16 750,-.

”En liten bil med den store bils egenskaper”, slår forsiden fast om 5-seteren Opel Kadett – med to dører. Dette var på sin tid en meget populær modell som solgte godt også i Norge – ikke ulikt hva Astra gjør i dag.

Opel Kadett 1

”Når De en gang i blant vil prøve motorens kraftreserve, når De etter tyve kurver går inn i den enogtyvende, lynsnart øker eller setter ned hastigheten, kjører forbi – da er De ikke lenger i tvil: De synes det er virkelig morsomt å kjøre bil. Det stemmer, ikke sant? Vi behøver ikke spørre. De vil fryde Dem over den lille bilen med den store bils egenskaper, 5-seteren Opel Kadett.

Det er en temperamentsfull liten bil, hurtig, smidig, kurvesikker. En bil med sportsmessig gearspak, med gode seter, med masse plass og med et stort bagasjerom. En morsom motor, bygget for mange års krevende kjøring, økonomisk, minimale krav til vedlikehold. En bil med et varmeapparat som gir ”Florida-varme” selv i den strengeste vinterkulde, ikke minst viktig i vinterlandet Norge.”

Hva ligger så under dette?

Jo: Den kraftreserven det så ubeskjedent refereres til, skulle være å finne i en 4-sylindret toppventilert motor på 993 cc(!). Den leverte en maks. effekt på 46 hk SAE, noe som ut fra dagens norm for effektmåling antagelig ville tilsvare i underkant av 40 hk. Kraftreserve? Tja, da skulle man ikke være altfor godt vant. Det bekrefter også andre tall, som at motoren akselerer 0-80 km/t på ”bare 15 sekunder”, og at toppfarten var 120 km/t. Bensinforbruket var oppgitt Til 0,7 l/mil – ”til tross for alle hestekreftene”!

Det hjalp selvsagt en del at bilen hadde en kjøreklar vekt på 670 kg, rundt halvparten av dagens etterfølger.

Opel Kadett 2

Av forståelige grunner gjøres det ikke noe stort nummer ut av den innvendige plassen, men det er å tøye det mye når det beskrives som ”bekvemme sitteplasser for folk med brede skuldre og lange ben. God plass til bena i for- og baksetet.” I dagens kritiske lys er det faktisk vanskelig å se hvordan en bil med Kadetts ytre mål i det hele tatt kunne bli en 5-seter!

Bilen var 3923 mm lang og bare 1470 mm bred, rundt 32 cm smalere enn dagens Astra! Selv om folk gjennomgående var noe slankere den gang enn i dag, så skulle man enten var usedvanlig gode venner – eller turen svært kort – for å orke å være tre i baksetet her.

Derimot bød Kadetten på et overraskende stort bagasjerom, trolig størst i klassen.

Opel Kadett 4

Den lille forgassermotoren ga et beskjedent maks. dreiemoment, og trengte oljeskift ”bare hver 5000 kilometer under normale kjøreforhold”. Kadett var også tidlig med å eliminere smøreniplene, slik at den vanlige smøreservicen bortfalt. El. anlegget var også beskjedent: 6 volt. Girkassen var 4-trinns og fullsynkronisert, med 4.gir direkte.

Bilen hadde bakhjulsdrift, og bakakselen hang på tradisjonelt vis på bladfjærer – enkelt og robust. Bensintank på bare 33 liter sørget for jevnlig sosial omgang med bensinstasjonsbetjening.

Sikkerhet er ikke et tema det brukes plass på i brosjyren. Det nærmeste vi kommer noe som helst i den retning, er at bilen har ”feste for sikkerhetsbelter” og ”sikkerhetsratt med forsenket nav”.

Opel Kadett 3

Eksempler på ”Kadetts omfattende utstyr”, var bl.a. elektriske vinduspussere, vindusspyler, askebeger, blinklys som automatisk brytes når hjulene rettes opp, lås i begge dørene og kombinert tennings- og startkontakt med rattlås.

2016 Opel Astra Sports Tourer
2016 Opel Astra Sports Tourer

Se så litt på hva dagens Astra har å tilby:

Mest sammenlignbar er 5-dørs kombi. Den har – selv med den minste og letteste motoren en egenvekt på 1230 kg (inkl. fører). Bilen er 4290 mm lang og 1794 mm bred – det siste er hele 324 mm mer enn 1964-kadetten (bredden har altså fulgt breddeøkningen i befolkningen…), og også lengden er en god del øket.

Bilen har lenge hatt forhjulsdrift, og den har detaljer som varme i baksetene, ventilasjon i forsetene, massasjefunksjon i førersetet, forlenger på sitteputen foran, elektrisk åpning av bakluke med fotsensor, filholderassistent som korrigerer aktivt i rattet, lukeparkeringsassistent med blindsonevarsling, og LED Matrix hovedlys, som må være noe av det beste av lysutstyr på markedet i dag.

Alt dette kommer på toppen av en allerede omfangsrik utstyrspakke, med regnsensor, nøkkelløs tenning, navigasjonssystem, DAB+ radio, el. tilleggsvarmer både ved bensin- og dieselmotor, bakkestartassistent og ellers alt som hører til også på sikkerhetssiden.

2016 Opel Astra Sports Tourer
2016 Opel Astra Sports Tourer

På 64-modellen var faktisk ”utvendig sladrespeil ekstrautstyr”!

På sikkerhetssiden er selvsagt omveltningen total, og også på motorsiden er det tatt kvantesprang. Den enslige 993 cc-motoren er i dag erstattet med tre bensinmotorer, fra 105, 150 og 200 hk, og to dieselmotorer (136 og 160 hk).

Selv dagens minste bensinmotor – en ny 1,0 liter 3-sylindret turbo med 105 hk er minst to og en halv gang sterkere enn datidens Kadettmotor. Ny teknologi gjør at inntrykket ville være enda større forskjell.

Der 64-modellen ville trenge 20 sekunder (i hvert fall) fra 0 til 100 km/t, klarer dagens 1,0 liter/105 hk seg med 11,5 sekunder – og leverer en toppfart på 195 km/t! Forbruket ved blandet kjøring er likevel klart lavere: 0,44 l/mil.

Så skal vi forbigå i taushet de mindre målbare forskjellene på kjøreopplevelse, setekvalitet, inneklima, utstyrsomfang og så videre, og så videre…

Dagens Opel Astra har en grunnpris fra ca. 240 000,-.

Ikke skjedd noe med bilen??

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com