Mange av oss mer voksne husker Opel som et av de mest solgte merkene i Norge. Nå er de nesten borte. Hvorfor?
På bildene ser du et knippe gamle Opel-modeller, for nostalgiens skyld. Alle er fra Opels anegalleri… En gammel og god Kapitän, en Rekord og en Vectra. Snufs.
Av Stein Bekkevold
Opel begynte å lage biler i 1895 – i salg fra 1899, i tillegg til symaskiner og sykler som de drev med fra før, gamle Opel og sønnene hans. Og kona Sophie.
Vi husker dem jo alle: Olympia, Kadett, Rekord, Kaptein og Admiral. Og Ascona. Mange av oss tok lappen i en Rekord, og mange tok første tur med dame i en slik. Mens far og mor cruiset rundt i sin Kaptein. Det var tider, det!
Litt magert
Lenge gikk det bra, og lenge hadde Opel eget tilhold i Norge, i GM-huset nord for Skjetten. Så ga GM opp, og PSA (Peugeot/Citroën) tok over – men ble selv overtatt av Stellantis.
Og alt det gamle forsvant. Mens Opel ble kjøpt av voksesugne Bertel O Steen. Der er de i dag, med en håndfull ansatte og noen få modeller på kjøreplanen. Vi kan jo se på dem: De har Corsa-e, Astra -e, Mokka-e, Grandland Plug-in, og vil du ikke ha elbil så kan du se på en Astra med fossildrift.
Det er omtrent det de har, pluss Combo-e og Zafira ditto. Om du synes dette er litt magert så er du nok ikke alene.
Ingen gullgruve
Det som skjedde var visstnok at GM dels måtte konsentrere seg mer om USA, der importmodeller og andre skviset dem, pluss at tyske Opel og engelske Vauxhall (tvilling-modeller) ikke akkurat hadde vært noen gullgruve de siste årene – først i 2018 fikk Opel et driftsoverskudd) 860 mill. Euro), det første siden 1999.
Hvorfor kjøpe?
At PSA så noen forretningsmulighet i Opel kan man kanskje lure på, om ikke poenget var å kjøpe en konkurrent og legge den i skuffen. Og hvorfor Stellantis så kjøpte PSA kan man også fundere over. Man skal nok være glad over ikke å være sjef i bilbransjen…
Annerledes marked
Salget i Norge i 2023? Det er under en litt snål utvikling, og mange ledere i bransjen biter negler i det stille. I fjor ble salget slik – her er de ti mest solgte: Tesla Y ble solgt i 17.356 enheter mens VW ID.4 nådde 11.561 og Skoda Enyaq fikk 7.558. Så fulgte BMW iX med 6.394 og Volvo XC40 med 5.507. Deretter kom Hyundai Ioniq 5 med 5.044, og Audi Q4 e-tron med 4.928 fulgt av broren e-tron med 4.885.
Og først da kom søta kinabror med Polestar 2, med 4.692 solgte – og kjappe Ford Mustang Mach-E som solgte 4.226 stk. Tallenes tale er tydelig – masse elbil – men like fullt havnet elektriske Opelmodeller langt nede på lista.
Snodig lesning.
Les også: Vil du ikke ha elbil ennå? Det finnes fortsatt en del fossilt å velge i