I serien Flotte men borte ser du her Facel Vega, en særegen fransk luksusbil. Noen lang historie fikk den ikke…
Av Stein Bekkevold
På bilutstillingen i Paris for minst 30 år siden undret en svensk kollega seg over navnet på veteranskjønnheten vi så på – FACEL. Jeg sa at det kanskje var et fransk akronym – de elsker sånt.
Og det var det: Forges et Ateliers de Constructions d´Eure-et-Loire. Som betyr at de drev (metallbasert) bygging av noe, mellom elvene Eure og Loire. Intet mindre.
Mistet oppdrag
Facel S.A. ble startet for å lage metalldeler til franske fabrikker. Senere ville de bygge egne biler, de også. Alt startet da flyfabrikken Bronzavia lanserte datteren Facel i desember 1939; for å ruste opp flyvåpenet – L´Armé de l´Air.
Etter 2. verdenskrig fusjonerte Facel med Métallon og begynte med karosserier, kupeer og kabrioleter for Simca/Ford France, Panhard og Delahaye. 2900 ble håndbygd i Facels korte levetid. Så kom andre med «selvbærende» karosserier uten stigeformet ramme i understellet, og Facel mistet oppdrag, for dette kunne de ikke.
Slutt i 1964
Métallon kuttet dem ut i 1953, og Facel begynte med egne biler med motorer fra Chrysler, Volvo og Austin(!). Den første het Vega, og ble vist i 1954. Så kom den mislykkede Facellia i 1959, og mange tusen garantikrav ble umulige å dekke. Fabrikken ble stengt.
Like før kom Facel under kontroll av Sud Aviations datter SFERMA. Så selv om Facel først var vellykket, stengte fabrikken i oktober 1964.
Bentley Cresta
Det var Citroën-ingeniøren Jean Daninos – en av hjernene bak suksessen Traction Avant – som fikk Facel til å lage småserie karosserier. Sammen med Aluminium Français designet de Panhard Dyna X – og bygget hele 45 000 slike. De laget også ulike modeller av Simca Sport, og fikk mye omtale da de sammen med Farina utviklet et spesial-karosseri på et Bentley Mark VI-chassis – kalt Bentley Cresta. Dette ble gjentatt i 1951 med Cresta II.
En skikkelig kraftpakke
I september 1951 kom Ford Comète. Produksjonen ble avsluttet i 1955 da Simca overtok Ford France. Stylingen til Cresta og Comète ble videreutviklet til den første Vega. Og så gikk alt rett i avløpet …
Vega-bilene (FV, pluss den mer kjente HK500) kom i oktober 1954 på Salon de l’Automobile Paris. De hadde digre Chrysler V8-motorer, fordi ingen franske på den tiden bygget noe Facel ville ha. Derfor kjøpte de en haug 4,5 liters DeSoto Hemi (!), en sann kraftpakke.
Utslipp??
Bilen hadde rørchassis, doble triangeloppheng foran og flytende aksel bak; US-praksis.Vega veide ca 1800 kg tørr og tom. Den var ganske rask, klarte 190 km/t og gikk null til 100 km/t på 10 sekunder. Og den var tørst som et uvær, men bensin var billig, og utslipp hadde ingen hørt om.
Bildet er hentet fra Facel-arkivet. Og dett var dett – nok en gang …