MG dukket opp på det norske markedet på tampen av 2019, og er et av de eldste kinesiske bilmerkene her. Blant et tosifret antall merker, er MG også klart det mest suksessrike. I 2023 ble det registrert 3.317 nye MG-biler i Norge, noe som gir en markedsandel på 2,61 prosent – sterkt for et nytt merke. Og samtidig en bekreftelse på at markedet liker å få mye for pengene.
Av Frank Williksen
Nettopp mye bil for pengene har vært en grunnoppskrift for MG helt fra første dag med ZS EV, med sin noe begrensede rekkevidde i første generasjon. MG-bilene er ikke de mest teknologisk avanserte og sofistikerte, men det er lettkjørte, godt utstyrte biler som generelt er forbrukseffektive og enkle og lettvinte å ha med og gjøre.
Det første hele året – 2020 – ble det registrert 3.720 nye MG i Norge, og i 2022 spratt tallet videre opp til 4.200 biler. Siste år var salgsmålet 6.000 biler, men i et særdeles turbulent og svekket nybilår endte det altså med litt over halvparten av dette.
Småtøff front på MG4.
Traff godt
Likevel betyr det at MG i løpet av sine tre første år her i landet har levert ut i overkant av 10.000 nye personbiler. Sterkt! At et nytt bilmerke på så kort tid nærmer seg tre prosent markedsandel er også ganske uvanlig.
Hvorfor det har gått så bra så raskt, har MG-sjef Jan Kåre Holmedal meninger om. I et intervju med Bilstoff tidligere i år sa han blant annet følgende:
– For det første var 2020 et godt oppstartår, vi var først ute som personbilmerke fra Kina. Så traff MG ZS EV veldig godt på kombinasjonen av pris og rekkevidde.
Mye-for-pengene-biler
– Ikke minst viktig var det at vi raskt hadde et godt forhandlernett oppe og sto, og vi fikk til gode kampanjer med rask levering av biler. Også etableringen av forhandlernettet var et eksempel på tempoet i etableringen av MG i Norge. Vi brukte 14 dager på å ha et 30-talls forhandlere på plass.
I dag er antallet MG-forhandlere 42, og den sist tilkomne er Bavaria i Molde og Kristiansund.
Vi kan tilby typisk mye-for-pengene-biler. Vi startet med en svært gunstig pris, noe vi raskt så at kundene virkelig verdsatte, sier han.
Bra med plass i baksetet i MG4.
Nesten dobbelt så mange
Målsettingen på kort sikt er å etablere seg blant Norges ti største bilmerker. Dit er det ennå et lite stykke vei å gå – men med 12. plass som utgangspunkt ved utgangen av 2023, er absolutt dette målet innenfor rekkevidde.
MG har kommet til denne posisjonen også uten å være blant dem som slamrer hardest i dørene. Det sier ellers noe at MG siste år leverte nesten dobbelt så mange biler som det nest mest etterspurte kinesiske merket, Polestar, som følger på 16. plass på statistikken med 1.832 biler og 1,44 prosent andel.
Tredje størst er BYD, 18. plass med 1.383 biler og 1,09 prosent. Så følger som nr. 22 Xpeng, 23. Nio og 30. Maxus, for å nevne de som er mest synlige i antall. (Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken)
Flest MG4
Lille MG4 er den klart mest solgte MG-modellen. I 2023 ble det registrert 1.622 nye MG4. Deretter følger MG ZS EV med 892 biler, MG Marvel R med 649 biler, og stasjonsvognen MG5 med mer beskjedne 154 biler.
MG4 gikk ut av fjoråret med en 19.plass på modellstatistikken, nest best av de kinesiske enkeltmodellene – bare Polestar 2 kom foran, som nr. 17.
Bagasjerommet i MG4 tar ca. 350 liter, og såpass bør det absolutt være.
Stor småbil
Med nybilpriser som starter på 265.900 kroner for MG4, og strekker seg opp til 376.990 kroner (Marvel R), har MG plassert seg som et virkelig folkelig bilmerke, med modeller som er tilgjengelig for de fleste lommebøker.
Et felles trekk i tillegg er et jevnt over bra utstyrsnivå, for eksempel har allerede «lille» MG4 batteriforvarming, i alle fall i Luxury-versjonen som jeg har prøvekjørt. Dette er så absolutt en fordel under våre vinterforhold.
At jeg setter betegnelsen «lille» i gåseøyne, har å gjøre med at selv om bilen er den minste i MG-paletten, er den absolutt ingen småbil i vanlig forstand. Bredde på1,84 m bekrefter dette, sammen med en akselavstand på 2,71 meter. MG4 oppleves da heller ikke spesielt trang innvendig, det er bra med bredde også for dem i baksetet.
Slik fortoner det seg på førerplass i MGs minste modell. Oversiktlig og funksjonelt – og heldigvis ikke bare skjermbetjening.
iSmart
Det som oppleves som minst ved bilen, er egentlig bagasjerommet på 350 liter, noe som kan utvides til 1.165 liter ved å felle ned baksetene.
Siden jeg har vært innom utstyrsnivå, kan det passe å fortelle at blant det du får med i Luxury-modellen er adaptiv cruise kontroll, køassistansesystem, blindsonevarsler, 360 grader kamera, el-justerbart førersete, navigasjon, stemmestyring, ladeplate for mobil, Apple CarPlay/Android Auto og iSmart tilkoblingssystem.
Det siste er et bra tilskudd – her kan du finne bilen, sjekke status, slå på klimaanlegget, bruke smarttelefonen som nøkkel, låse eller låse opp bilen, planlegge lading og litt til…
God komfort
Når dette kombineres med en svært gunstig pris, og en kjøreopplevelse som er godt «innafor», blir MG4 utvilsomt et fristende alternativ for ganske mange. Tross alt er bilen mer enn stor nok for veldig mange bilkjøpere, og det er rart med det – et par hundre tusen spart på bil, kan gi mye glede i andre disipliner…
På veien er det svært lite å utsette på MG4. Bilen er meget lettkjørt og oversiktlig, lett å ha med å gjøre også i parkeringshus med typisk trange norske båser. Komforten opplevde jeg som god, både når det gjelder innvendig støy og fjæring/demping.
Den lille MG’en har fått en hekk mange synes er stilig.
Energieffektiv
Elmotoren i MG4 Luxury leverer 150 kW effekt (204 hk), med maks dreiemoment 250 Nm. Dette rekker til akselerasjon 0-100 km/t på 7,9 sekunder og toppfart 160 km/t. Akselerasjonen får knapt noen til å heve et øyelokk ekstra i dag – men for bare femten år siden ville en billig familiebil med denne 0-100-ytelsen vært en sensasjon!
MG4 Luxury har batteri på 64 kWh (brutto), og oppgitt rekkevidde er 435 km WLTP. På hurtiglading skal den kunne ta imot opptil 140 kW, men som med så mange andre ble egenopplevelsen også på dette punktet en del lavere i praksis.
I likhet med andre MG-modeller jeg har kjørt, ser det ut til at også MG4 er flink til å utnytte energien, og i rolig hverdagstempo med noen få varmegrader var det ikke vanskelig å se 1,45 kWh/mil på skjermen. Tallene endret seg raskt ute på motorveien, men heller ikke her er MG4 noen versting.
Noen tall, MG4 Luxury:
Motor: Elmotor, 150 kW (204 hk) – maks dreiemoment 250 Nm.
Batteri: 64 kWh brutto
Drivverk: Bakhjulsdrift
Lengde x bredde x høyde: 4,29 x 1,84 x 1,52 m
Akselavstand: 2,71 m
Bagasjerom: 350/1.165 liter
Egenvekt: 1.675 kg
Tillatt totalvekt: 2.123 kg
Max. tilhengervekt: 500 kg
Rekkevidde WLTP: 435 km
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,9 sekunder
Toppfart: 160 km/t
Forbruk, oppgitt: 1,66 kWh/mil
Nybilgaranti: 7 år/150.000 km
Pris: Fra kr. 325.900,-
ZS EV: Snill med forbruket
For den som heller ser etter en bil av SUV-type, med noe mer plass, er den oppdaterte utgaven av MG ZS EV et alternativ. Det var forgjengeren til denne som var MGs første elbil på det norske markedet; en bil i mellomklassen som solgte svært bra til tross for ganske begrenset rekkevidde.
Det siste er lite å klage på i den nye utgaven, som kan by på opptil 440 km WLTP. Bilen deler energieffektivitet med MG4, og er altså snill med strømforbruket. Ifølge fabrikken oppgis dette til 1,78 kWh/mil. Med temperaturer rundt 10 grader pluss er et slikt forbrukstall høyst oppnåelig, i alle fall med noenlunde fornuftig kjøring.
I marsjfart 90 eller 100 km/t på motorvei blir det straks litt mer krevende – og med denne som andre elbiler krever vinteren sitt…
ZS EV er MGs alternativ for den som heller vil ha SUV-type bil – men fortsatt i et kompakt format.
Finn bilen
Som familiebil er ZS EV et godt hakk over MG4, selv om den er en relativt liten SUV. Det er likevel merkbart mer plass enn i lillebror, og ikke minst hundre liter større bagasjerom er et godt pluss. Bilen byr ellers på et lyst og trivelig interiør med store vinduer og bra seter – og med Luxury-modellen er et supert panorama soltak inkludert.
Toppmodellen har også iSmart tilkoblingssystem, der mobiltelefonen kan brukes til en rekke nyttige funksjoner, blant annet til å finne bilen, brukes som nøkkel, programmere ladetidspunkt og litt til.
Førerplassen i MG ZS EV vekker minner fra fossile biler – her er det mange likhetstrekk. Samme modell produseres da også med fossilt drivverk.
Maks 92 kW
Førerplassen har fått design og instrumentering som er gjenkjennelig fra tidligere års fossilbiler, noe mange nok setter pris på. At ikke riktig alt skal skjermbetjenes er neppe heller noen ulempe.
Batteripakken på netto 68,3 kWh lover altså opptil 440 km rekkevidde WLTP. Med en praktisk vehicle-to-load funksjon kan batteripakken også brukes som strømforsyning til eksterne enheter som for eksempel elektrisk grill, kjøleboks eller elsykkel.
Spesielt rask på hurtiglading er bilen ikke. Maks. ladefart med likestrøm er 92 kW, og ladetid fra 5 til 80 prosent kan i beste fall være 40 minutter. DC-ladetid 30 – 80 prosent er i beste fall 30 minutter. I begge tilfeller gjelder velkjente begrensninger fra temperatur/klima o.l.
Hundre liter mer enn i MG4 gjør underverker for bagasjeplassen.
Parkeringsassistent
Elmotoren har en effekt på 115 kW (ca. 156 hk), noe som står bra til den 1.620 kg tunge bilen. Den er selvsagt ingen rakett i akselerasjon, men da må vi huske at det ikke er veldig lenge siden 0-100 på 8,6 sekunder ble ansett som veldig kjapt for en familiebil…
På veien er opplevelsen svært lik MG4. Bilen er veldig lettkjørt og enkel å håndtere, også der det er trangt om plassen. En bra parkeringsassistent hjelper dessuten godt. Lavt tyngdepunkt og relativt høy vekt er med på og gi stabile og forutsigbare veiegenskaper under all normal bruk av bilen.
Luxury-utgaven av MG ZS EV leveres blant annet med et stort og flott panorama soltak.
7 år garanti
Til det siste bidrar selvsagt også en lang smørbrødliste av førerassistansesystemer. Den omfatter blant annet adaptiv cruise kontroll, intelligent fjernlyskontroll, frontkollisjonsvarsel, kjørefeltassistent og blindsonevarslere.
Som for MG4, blir summen også for ZS EV at man får veldig mye for pengene. I tillegg er altså rekkevidden nær doblet fra forgjengeren – et godt argument i tillegg. Garanti på 7 år/150.000 km skader naturligvis heller ikke.
Noen tall, MG ZS EV Luxury:
Motor: Elmotor, 115 kW (156 hk) – maks dreiemoment 280 Nm.
Batteri: 72,6 kWh brutto – 68,3 kWh netto
Drivverk: Forhjulstrekk
Lengde x bredde x høyde: 4,32 x 1,81 x 1,65 m
Akselavstand: 2,58 m
Bagasjerom: 448/1.166 liter
Egenvekt: 1.620 kg
Tillatt totalvekt: 2.070 kg
Max. tilhengervekt: 500 kg
Rekkevidde WLTP: 440 km
Akselerasjon 0-100 km/t: 8,6 sekunder
Toppfart: 175 km/t
Forbruk, oppgitt: 1,78 kWh/mil
Nybilgaranti: 7 år/150.000 km
Pris: Fra kr. 349.990,- (ZS EV fra kr. 319.990,-)