Endelig: Europeisk elektrolytt

3d rendering group of electric cars with pack of battery cells module on platform in a row
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det skjer stadig vekk at godt voksne industriselskap kaster seg over nyheter og starter heftig utvikling – ved å tenke utenfor boksen. Det gjelder også nye batterityper for elbil, med europeisk litium som elektrolytt.

Bilde øverst: Det er økende etterspørsel etter litium for elbilbatterier, og nå vil det komme fra Europa. (Foto: Vulcan)

Av Stein Bekkevold

Det er strategisk viktig for Europa å skaffe naturressurser for egen produksjon av elbilbatterier med litium. Litium skaffer strømtransport i batteriet ved inn- og utlading, og kommer fra land utenfor Europa. Kina er dominerende og Europa har forsømt seg.

Men nå vil det tyske elektroselskapet Nobian bruke det de kan om elektrolyse og klorider til å lage litium-hydroksid, sammen med Vulcan – som er spesialister på litium.

Europeisk litium

Nobian blir vertskap for et demoanlegg for elektrolyse- og krystallisering i Frankfurt, ved Vulcans geotermiske litiumkilder for å lage litiumklorid, som så endres til en litiumforbindelse til elbilbatteriers elektrolytt, den som leder elektronene fra den ene polen til den andre når batteriet lades og tømmes.

Vulcan og Nobian diskuterer også klor- og hydrogenuttak, biprodukter av prosessen. Og ser på muligheten for et helkommersielt litiumanlegg.

Vulcans ledelse sier at avtalen med Nobian, en betydelig klor-alkali-produsent i Europa, styrker ekspertisen i elektrolyseproduksjon i deres eget Zero Carbon Lithium Project.

Nobians erfaring skal gjøre at de alt i år kan starte dette nullutslipps-foretaket. Dermed kan de forsyne batteri- og elbilmarkedet i Europa med europeisk litium.

Mindre avhengighet av andre

Avtalen kombinerer Nobians viten om kloridelektrolyse med Vulcans enormt viktige ressurs, den største litiumreserven i Europa. De sier at dette vil gi god kunnskap om bærekraftig produksjon, midt i Europas batteri- og elbilindustri.

Rundt to tredeler av alt utvunnet litium i verden går nå til batterier. Vulcan har allerede avtaler med Stellantis, Volkswagen og Renault. Økende etterspørsel etter elbil gjør EU til det raskest voksende markedet i verden, til nå uten egne litiumressurser.

Prosjektet støtter derfor EUs ambisjon om at Europa generelt sett må bli mindre avhengig av land som Kina for viktige råvarer og teknologi. Dette åpner store muligheter for sikker etablering av europeiske fabrikker og lokale innkjøp.

For bruk i elbiler skal litiumklorid utvinnes fra geotermisk saltlake via direkte uttrekk (DLE), og så endres det til elektrisk ledende litiumhydroksid i elektrolyse, uten bruk av fossilt brensel.Derfor vil Vulcan bygge flere jordvarmeanlegg, med DLE-uttak og et litiumanlegg nær Frankfurt.

Alt dette er virkelig betryggende nytt for gamle industri-Europa …

Les også: Elbil og treg lading

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com