Det skjer stadig vekk at godt voksne industriselskap kaster seg over nyheter og starter heftig utvikling – ved å tenke utenfor boksen. Det gjelder også nye batterityper for elbil, med europeisk litium som elektrolytt.
Bilde øverst: Det er økende etterspørsel etter litium for elbilbatterier, og nå vil det komme fra Europa. (Foto: Vulcan)
Av Stein Bekkevold
Det er strategisk viktig for Europa å skaffe naturressurser for egen produksjon av elbilbatterier med litium. Litium skaffer strømtransport i batteriet ved inn- og utlading, og kommer fra land utenfor Europa. Kina er dominerende og Europa har forsømt seg.
Men nå vil det tyske elektroselskapet Nobian bruke det de kan om elektrolyse og klorider til å lage litium-hydroksid, sammen med Vulcan – som er spesialister på litium.
Europeisk litium
Nobian blir vertskap for et demoanlegg for elektrolyse- og krystallisering i Frankfurt, ved Vulcans geotermiske litiumkilder for å lage litiumklorid, som så endres til en litiumforbindelse til elbilbatteriers elektrolytt, den som leder elektronene fra den ene polen til den andre når batteriet lades og tømmes.
Vulcan og Nobian diskuterer også klor- og hydrogenuttak, biprodukter av prosessen. Og ser på muligheten for et helkommersielt litiumanlegg.
Vulcans ledelse sier at avtalen med Nobian, en betydelig klor-alkali-produsent i Europa, styrker ekspertisen i elektrolyseproduksjon i deres eget Zero Carbon Lithium Project.
Nobians erfaring skal gjøre at de alt i år kan starte dette nullutslipps-foretaket. Dermed kan de forsyne batteri- og elbilmarkedet i Europa med europeisk litium.
Mindre avhengighet av andre
Avtalen kombinerer Nobians viten om kloridelektrolyse med Vulcans enormt viktige ressurs, den største litiumreserven i Europa. De sier at dette vil gi god kunnskap om bærekraftig produksjon, midt i Europas batteri- og elbilindustri.
Rundt to tredeler av alt utvunnet litium i verden går nå til batterier. Vulcan har allerede avtaler med Stellantis, Volkswagen og Renault. Økende etterspørsel etter elbil gjør EU til det raskest voksende markedet i verden, til nå uten egne litiumressurser.
Prosjektet støtter derfor EUs ambisjon om at Europa generelt sett må bli mindre avhengig av land som Kina for viktige råvarer og teknologi. Dette åpner store muligheter for sikker etablering av europeiske fabrikker og lokale innkjøp.
For bruk i elbiler skal litiumklorid utvinnes fra geotermisk saltlake via direkte uttrekk (DLE), og så endres det til elektrisk ledende litiumhydroksid i elektrolyse, uten bruk av fossilt brensel.Derfor vil Vulcan bygge flere jordvarmeanlegg, med DLE-uttak og et litiumanlegg nær Frankfurt.
Alt dette er virkelig betryggende nytt for gamle industri-Europa …