Få bilbyggere i UK har opplevd så mye surr som AC. Her har du litt av det. Flotte biler av alle slag, men selskapene bak var et mareritt …
Av Stein Bekkevold
AC Cars (Auto Carriers Ltd.) var og er en erkebritisk bilbygger, og en av de eldste i UK. På grunn av fæl økonomi ble de omdøpt/likvidert mange ganger helt til dagens AC: I 2022 begynte de med flotte AC Cobra, justert etter nye sikkerhets- og teknologikrav.
Den første AC kom på Crystal Palace´ utstilling i 1903; en 20 hk Tourer kalt Weller. Weller-brødrene i West Norwood ville lage en avansert 20 hk (15 kW) bil. Økonomisk bakmann og daglig leder John Portwine, lokal slakter, mente den ble for dyr og ba om en trehjuling.
For moro og transport
I 1904 kom Autocars – med Auto-Carrier. Den ble en økonomisk suksess. Tre år senere kom en passasjerversjon, A.C. Sociable, med sete i stedet for varekasse. Sociable ble i 1912 av media kalt «en populær sykkelbil for moro og næring», og AC viste åtte på standen, seks for moro og to for transport.
Sekser med overliggende kam
Bakhjulet hadde totrinns nav og ensylinders motor og kjededrift. De ble omdøpt til Auto Carriers Ltd. i 1911, og flyttet til Thames Ditton, lanserte AC-merket og fortsatte med varetrehjulinger og A.C. Sociable. Den første firehjulingen kom i 1913; en sporty toseter med girkasse på bakakselen. Noen få ble bygget før 1 verdenskrig.
Så lagde AC krigsutstyr – minst en doning ble utviklet for forsvaret. I 1917 begynte de igjen å bygge biler, og lanserte mange vellykkede. Så konstruerte Weller en sensasjon – en sekssylindret motor med overliggende kam. De første ble testet i 1919. Motorene ble bygget helt til 1963 ….
Strømlinjet
I 1921 kjøpte S Edge (fra Napier) aksjer i AC, og ble sjef. Han kranglet med Weller, som trakk seg året etter. Som mange andre skaffet Edge omtale via billøp. I 1922 ble navnet igjen AC Cars Ltd. I 1923 og 1924 vant J. A. Joyce Brighton Speed Trials i en AC.
Og i mai 1924, på Le Mans, slo T.G. Gillett 24-timersrekorden i en 2-liters AC med «strømlinjet» karosseri, og klarte 312 mil. I 1926 vant AC Rally Monte Carlo med en 2-liters AC. Merket ble berømt i løp over store deler av verden.
Og så, et hopp
I 2008 kom (udødelige) AC og Brooklands Motor Co med en videreføring av ACs 3D rørramme kledd med aluminium. I april 2009 kom en samarbeidsavtale i Tyskland om AC VI.Etter avtale med GM, fikk AC nytt chassis a la Corvette, en 6,2-liters V8(!), 6-trinns manuell girkasse, og nye Corvette-bremser; karosseriet var i fiberkompositt – basert på AC MK III.
Den gikk i produksjon i juli 2012 etter to års utvikling. I 2010 kom – i samarbeid med US Iconic – en super-Cobra: En ekte AC Roadster. I Genève 2012 viste de tre modeller: AC MK VI, AC MK II Classic og AC 378 GT Zagato.
I 2020 kom så Series 1 Electric. 58 slike skal bygges ved siden av en 2,3 liters bensin Cobra 140 CE. I 2022 startet de å bygge i alt 663 slike, etter dagens sikkerhets- og teknologikrav. Så det er liv i det eldgamle navnet!
Bildene: En blodrød AC fra 1950-tallet, like engelsk som fish and chips – i 1958 kom denne supre roadster: Stilig – men hvorfor nese fra andre? Og den grønne, som er SÅ engelsk med flagg og alt? En dønn ekte Shelby Cobra – det hadde vært noe … Begge fotos er fra AC Motors