USA og EU har holdt på med storskala, modernisert resirkulering av biler siden 1990-tallet og her er litt om erfaringene.
Bildet øverst: Minst 95 prosent av denne stilige Chevrolet Equinox gjenbrukes i USA, i Europa og Japan er andelen gjenbruk nå minst like høy. (Foto: GM)
Av Stein Bekkevold
Poenget var å ta vare på ressurser; man så det dustete i å la biler ligge og ruste i naturen – det var både sløsing og forurensing – ressurser på avveie!
Det fine med stål, aluminium og andre metaller er at det er greit å smelte dem om igjen. Men å bruke dem om igjen er verre: Om vi ikke vet alt om legeringen, kan smelten bli forurenset. Derfor ble det krevd at bilbransjen skulle deklarere bilene – i protokoller står det nå hva den og den modellen det og det året er laget av, i detalj.
Alle typer plast skal deklareres, og alle metaller og legeringer. Det skal også stå hva de er limt med.
Hugging
Ved resirkulering* går vraket til opphugger etter at alt som kan gjenbrukes er tatt vekk. Der river en flishugger opp alt. Vi får en miks av stål/jern, og gjenbrukbare legeringer av kobber og aluminium, og tonnevis med greit eller problematisk restavfall, ASR (automotive shredder-rest).
Det er glass, fiber, gummi, væsker, plast og rusk. ASR deles i lettfraksjoner og støv, og kan inneholde giftige stoffer som bly, kadmium, polyklorinerte bifenyler PCB og PVC (med klor), DDT, dioksiner og tungmetaller.
Derfor er dette farlig avfall, og mange land har streng kontroll. EU skaper årlig nesten 3 millioner tonn ASR. Halvparten av gummi, tekstiler og plast kan bli brensel eller resirkuleres, resten havner i økende søppelhauger. Derfor sa EU-direktiv 2000/53/CE at bare 5 prosent av kjøretøyets vekt etter 2015 kan gå i deponi. 95 prosent skal gjenbrukes. Basta.
Vrak rives til flis etter at de er tømt for væsker og hjul, og alt brukbart er fjernet for å bli rengjort, reparert/fikset opp og solgt som pent brukt. (Foto: GM)
Gjenbruk
Rensede, definerte metaller/legeringer (stål, aluminium) omsmeltes og renses (blåses med gass) i smelten, der de kan få nye legeringselementer.
Ikke-metallene i ASR brukes som hjelpestoffer (retarder) for sement og endres til aggregater i en termisk prosess pluss kjemisk behandling. Hardplast endres til syntetisk råolje – prosessen er patentert av Agilyx. Termoplast males opp etter rensing, smeltes, omstøpes og gjenbrukes i bygg- og landbrukssektoren. Plast som ikke kan gjenbrukes behandles i prosesser som pyrolyse og gassing. Men fiberforsterket? Hakkes opp og brukes som fyllmateriale …
*Resirkulering ble seriøst studert fra 1990-årene, VW bygde et anlegg i Leer nordøst i Nederland for å lære smartere bilbygging. Mercedes gjorde det vegg i vegg med Stuttgart-fabrikken. Opel og Ford gjorde det samme. Det var lærerikt å besøke dem!