Kan spare mye vekt: Plast rund baut?

DSC_0955
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Hvorfor må det være så mye tungt glass i bilen når sterk, moderne plast veier halvparten og kan spare mye vekt? Vi sjekker!

Bildet øverst: I en litt stor bil blir det fort mange kvadratmeter glass, og bytter du alt mot polykarbonat synker netto byggevekt fort 200 kg – da kan du også bygge alt annet lettere..(Foto: Bentley)

Av Stein Bekkevold

Polykarbonat (PC) er en sterk, lett formbar plast som du nå finner i bilens lykteglass og ofte også i lampereflektorene – der et pådampet mikrosjikt av aluminium gir speileffekt.

Egenvekten (massetettheten) er 1,2 g/cm3, mens bil-glass veier rundt 2,8. PC brukes over alt, også i cockpithetta i et av verdens mest avanserte kampfly, USAs F-22. Men altså ikke i bilens side- og bakruter selv om vektfordelen er betydelig*. Motargumentet er at en lett plast ikke bremser lyd i samme grad som tungt glass, spesielt ikke tung lavfrekvent lyd fra vei og drivverk.

En gåte

PC er enkel å gjenbruke fordi den er en termoplast; de smelter den, former den til korn og støper noe nytt. Og vil du ha den ripefast smelter du inn et mikrosjikt av silisiumdioksid på overflaten på den ferdige ruta – når dette smeltes på plass skapes en hårtynn glasshinne.

Det finnes også en type PC der molekylene har sterkere bindinger og bedre motstår riper.  Så at denne lette, sterke og fulloptiske plasten ikke brukes i bilvinduer er en liten gåte. Det kan jo hende at flyingeniørene også her baner vei, slik de har gjort ellers i bilen …

Cockpit-hetta i amerikanernes nyeste kampfly F-22 er laget av optisk kvalitet polykarbonat. Det hadde vært noe i bilen! (Foto: USA Air Force)

Skarpluktende olje

Cockpithette i Perspex eller plexiglass? Ja, du har rett om du tenkte det. Denne akrylplastenvar den første som kom i bruk på kampfly som Hawker Typhoon og Tempest og senere varianter av Spitfire og Mustang, midt under 2. verdenskrig. Plasten var ofte 20 millimeter tykk og heter egentlig PMMA (poly-metyl-metakrylat). Den er i dag et økonomisk alternativ til nettopp polykarbonat PC, som er dyrere fordi den er mer komplisert og koster mer å lage.

PMMA kalles ofte bare akrylplast fordi den lages av akrylsyre, den enkleste karboksylsyren. Dette er en væske med syrlig lukt – og ordet akryl ble laget alt i 1843 (!) som navn på en skarpluktende olje de fikk fra glyserol. Kjemiens verden er snodig.

*Lettere med plast: Det er lett å vise at PC vil gi vekt-fordeler. Om bilens glass-areal er fem kvadratmeter – 50 000 cm2 – og det er 2,5 millimeter tykt er jo volumet 125 000 cm3 – PC ville veie 150 kg mens glass ville veie 350. Teoretisk kan vi spare 200 kg netto bilvekt – og understellet kunne slankes …

Les også: Stadig mer plast i bil – og mye av den er resirkulerbar

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com