Elbil-batterier: Faststoff er best

23_FRD_MCH_48122
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Med faststoff batterier blir elektriske biler komplette. Dagens flytende elektrolytt er mest en mellomløsning.

Av Stein Bekkevold

En moderne årsak til bilbrann er at litium-ion batterier har flytende elektrolytt – væsken som leder strømmen mellom batteripolene – og fritt oksygen starter gjerne brann. Dette er grunnen til at seriøse utviklere nå bruker masse tid og store budsjetter på å utvikle en bedre løsning, da med faststoff batterier for elbil, fordi fast elektrolytt er sikrere og dessuten mer energilønnsom.

Elektrolytt var først et fellesnavn på kjemiske saker som løst i vann gjør vannet elektrisk ledende. I en vannelektrolytt finnes positive og negative ioner. De står for strømtransporten.

Tre stoffer kan gi elektrolytt: syrer, baser og salter. Bordsalt (NaCl) og svovelsyre (H2SO4) gir sterk, eddiksyre og ammoniakk svak. En elektrolytt som er sterk i vandig løsning, kan være svak i et annet løsemiddel. De vanligste er med vann. De fleste industrielle elektrolyser plussbatterier og brenselceller er slik.

Andre elektrolytter har rene salter (saltsmelter) og organiske forbindelser. Faststoff-elektrolytter finnes også. Der ledes strømmen gjennom et ledende keramisk stoff.

Sikrere

I årevis har eksperter spådd at faststoffbatterier vil være neste generasjons løsning for elbil. Det blir tryggere med solid elektrolytt enn de brennbare væskene i dagens litium-ion batterier.

De nye batteriene kan også vare lenger og veie mindre, og får ti ganger høyere energitetthet med litiummetall-anode enn med en av grafitt.

Ford, Hyundai, Nissan, Toyota og Volkswagen investerer alle i dette og det gjør nok mange andre også.

ISS

Eric Wachsman i Ion Storage Systems (ISS) har en løsning som skiller seg på flere måter. Deres sterke, tette keramiske elektrolytt er 10 mikrometer tykk, like tynn som plast-separatorene i dagens Li-batterier. Den leder bedre enn flytende elektrolytt.

ISS sier at den løser to hovedproblem med eldre faststoff batterier: Høy elektrolyttmotstand og lav strømkapasitet. Den har tre virksomme sjikt: I midten et tynt, tett lag av litiumoksidkeram. På hver side et litt tykkere, porøst lag av keram med supertynt aluminiumoksidbelegg; det senker motstanden ytterligere.

Keram kan være sprø, men det tette mellomlaget styrker. Det gjør også batteriet tryggere ved å hindre dendritter, nåler av litiumioner som avsettes på anoden, og som perforerer plastseparatorene i dagens celler og gir kortslutning og elektrolyttbrann.

Et annet poeng er at de porøse, aluminiumoksidlagene lar litiumioner bevege seg raskere i elektrolytten. Det blir kjapp opplading av sånt.

GM

Og om du har hørt om GMs satsing på Ultium-battericeller med nikkel-kobolt-mangan-aluminium (NCMA) kjemi, de som skal lages av Ultium Cells LLC (et samvirke mellom GM og LG Energy Solution) som poseceller i storformat, så er det riktig.

Materialene kommer fra LG og POSCO Chemical (katode) pluss Livent (litiumhydroksid). I Kina lages Ultium nå med nikkel-mangan-kobolt (NMC) kjemi i sylinderform. Neste generasjon Chevrolet Bolt EV skal visstnok få Ultium-celler med litium-jern-fosfatkjemi, med redusert topp- og nominell cellespenning.

Men ikke noe av dette har altså faststoff ….

Tegningen er fra ISS, og bildene av elektrisk Mustang (bil og batteripakke) er fra Ford.

Les også: Sjeldne jordarts-metaller i bil

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com