En brann er en oksidering av et brennbart materiale. Det brenner raskere med økt tilgang på fritt oksygen, som i en åpen elektrolytt. Derfor venter verden på faststoff litiumbatterier.
Av Stein Bekkevold
Stadig opplever man rundt i verden at batterier basert på litium-ioner tar fyr og brenner, eksplosivt. Siste nytt er at T-banen i Stockholm nå forbyr eiere av sykler og lignende drevet av Li-ion-batterier LiB), å ta dem inn på togene – nettopp på grunn av fare for eksplosiv brann. Verden venter i spenning på batterier ned faststoff elektrolytt, som et ledende keram. Elektrolyttens jobb i batteriet er å lede strømmen fra den ene polen til andre, og hittil er slike oftest flytende.
Litt mer om brannfaren, som er høyst reell fordi batteriene har ganske fri tilgang på oksygen slik at en liten gnist utløser en brann som brer seg i rasende fart på grunn av det frie oksygenet: Flere situasjoner fører til at LiB tar fyr, som overlading eller bruk av feil ladeutstyr, overoppheting eller eksponering for varme eller ekstreme temperaturer, fysisk mishandling (f.eks. fall, knusing, oppriving og/eller vibrasjoner), kortslutning, battericellefeil eller systemfeil, defekter eller forurensning ved produksjonen.
LiB-brann
Når LiB-er svikter, kan brannen fort få et ukontrollert termisk løp. Dette betyr voldsom sprengning av en eller flere battericeller, utslipp av giftige, brennbare og eksplosive gasser, og en intens, selvnærende brann.
Ikke-oppladbare eller litiummetallbatterier bør også behandles med forsiktighet, da de kan drive ut smeltet brennbart metall og avgi giftige gasser under brann. Små branner som involverer engangs litiumbatterier, bør ifølge Redningsetaten behandles som en LiB-brann.
Må forbys?
Når faststoffbatterier med keramisk elektrolytt kommer, er fortsatt uvisst; onde tunger sier at all produksjon i verden er innrettet for dagens modeller og det sies at LiB med flytende elektrolytt kanskje må forbys før en endring kommer. Toyota har forsket på slike i mange år nå, og det samme har mange andre fabrikker.
Bildet er fra Toronto Fire Department.